لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید سیما سمر بر پیگیری جرایم جنگی در افغانستان


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هشدار داده است که اگر ادعاهای مبنی بر دخالت نظامیان امریکایی در جرایم جنگی در افغانستان در محکمۀ بین المللی جرایم پیگرد نشود، منجر به ایجاد فضای معافیت، دامنه دار شدن جنگ و بی پروا شدن کسانی می‌شود که مرتکب اعمال خشونت آمیز می‌شوند.

جان بولتن، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز دوشنبه (۱۰ سپتامبر) گفت که واشنگتن در زمینۀ پیگرد ادعاهای مبنی بر دخالت نظامیان امریکایی در جرایم جنگی در افغانستان همکاری نمی‌کند.

قصر سفید نیز هشدار دادکه ایالات متحده ممکن قضات محکمۀ بین المللی جرایم را تحریم کرده و با استفاده از هر وسیلۀ لازم از شهروندان و متحدین اش که "غیر منصفانه" در محکمۀ بین المللی جرایم پیگرد می‌شوند، حراست خواهد کرد.

در سوم نوامبر سال ۲۰۱۷ سارنوال ارشد محکمۀ بین المللی جرایم اعلام کرد که تحقیقات خود را در مورد اتهام جرایم جنگی که قوای امنیتی افغان، طالبان، شبکه حقانی، نظامیان و مامورین استخباراتی امریکا در افغانستان، از اول ماه می سال ۲۰۰۳ مرتکب شده اند، آغاز می‌کند.

سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز تاسف از این اقدام ایالات متحده، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که تامین عدالت به قربانیان به تسهیل روند صلح در افغانستان کمک خواهد کرد. او گفت "عدالت تجمل نه، بلکه حق اساسی بشری است...انکار از عدالت، انکار از حق اساسی و حیثیت بشری است."

محکمۀ بین المللی جرایم گفته است که اسناد دست داشتۀ آن اداره "اساس مناسبی را فراهم می‌کند تا باور شود " که نظامیان و کارمندان ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا سی آی ای –اساساً بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ – با اسیران جنگی در افغانستان بدرفتاری کرده و آنان را شکنجه کرده و حتا مورد تجاوز جنسی قرار داده اند.

نظامیان افغان نیز، بر بنیاد گفته های محکمۀ بین المللی جرایم، همواره مرتکب بدرفتاری و برخورد ظالمانه با اسیران جنگی شده اند، هرچند شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به نقل از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، طالبان، داعش و سایر گروه های دهشت افغان مخالف دولت افغانستان را عامل جنایت جنگی خوانده و گفته است "قوای افغان همواره در تلاش حفاظت از مردم اند".

محکمۀ بین المللی جرایم از نوامبر ۲۰۱۷ تا جنوری ۲۰۱۸ بیش از ۱.۷ میلیون ادعای جرایم جنگی را از افغانستان دریافت کرده است.

با اینحال محكمه بين المللى جرايم یا دادگاه لاهه، بدون اشارۀ مشخص به موضعگیری واشنگتن، گفته است كه آن محکمه یک نهاد مستقل و بی طرف می باشد و به هر صورت به کار خود ادامه می دهد.

XS
SM
MD
LG