لینک های دسترسی

Breaking News

کنینگهم: با امضای توافق با طالبان، ترمپ تعهد انتخاباتی خود را عملی کرد


جیمز کنینگهم، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان، گفته است که توافقنامۀ صلح میان واشنگتن و طالبان "عملی کردن یک تعهد انتخاباتی" رئیس جمهور دونالد ترمپ میباشد.

خروج سربازان امریکایی از کشورهای در حال جنگ به شمول افغانستان یکی از شعارهای عمدۀ انتخاباتی دونالد ترمپ بوده است.

جمیز کنینگهم امروز (شنبه ٢٩ فبروری) در یک مصاحبه با تلویزیون آشنا، صدای امریکا گفت که این توافق در حقیقت "یک توافق صلح نیست، بلکه نخستین گام برای چگونگی خروج سربازان امریکایی" از افغانستان میباشد.

توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان که امروز میان نمایندگان هردو طرف در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، تضمین‌‌های ضد دهشت افگنی از سوی طالبان، اعلام جدول زمانی خروج قوای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین الافغانی و آتش بس دایمی و سرتاسری از شرایط اساسی این سند است.

با امضای این توافقنامه، احتمال میرود که مذاکرات بین الافغانی بتاریخ نهم ماۀ مارچ آغاز شود.

آقای کنینگهم رفع تنش های سیاسی ناشی از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهور افغانستان را برای آغاز مذاکرات بین الافغانی حتمی خوانده و گفت که "سیاسیون افغان باید باهم کنار بیایند و اهمیت این مقطع زمانی را درک کنند".

سفیر پیشین ایالات متحده، همچنان افزوده است که "طالبان باید با واقعیت های افغانستان امروز برخورد کنند، نه افغانستان ٢٠ سال قبل".

به به گفتۀ این دپلومات سابق امریکایی، افغانستان امروز حمایت وسیع داخلی و جامعۀ جهانی را با خود دارد و دست آوردهای بیست سال گذشته، نباید از بین برود.

XS
SM
MD
LG