لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: پابندی طالبان را به توافق با امریکا از نزدیک نظارت می‌کنیم


در پی امضای موافقتنامۀ صلح میان امریکا و طالبان، دفتر مطبوعاتی قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایالات متحدۀ امریکا، طالبان را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت تا آن گروه به تعهدات شان پابند بمانند.

تضمین‌های ضد دهشت افگنی از سوی طالبان، خروج قوای خارجی از افغانستان، مذاکرات بین الافغانی و تامین آتش بس پایدار از موضوعات اساسی توافق امریکا و طالبان است که شنبه ۲۹ فبروری (دهم حوت) در قطر امضا شد.

قصر سفید گفته است که سرعت خروج قوای امریکایی از افغانستان وابسته به شرایط بوده و شرط اساسی آن پابندی طالبان به تعهدات شان با امریکا است.

همزمان با امضای موافقتنامه میان ملا عبدالغنی برادر و زلمی خلیلزاد در قطر، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز اعلامیۀ مشترکی را صادر کردند.

آقای اسپر در مراسمی که به این مناسبت در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شده بود، تاکید کرد که اگر طالبان به تعهدات شان عمل نکنند، ایالات متحده در لغو توافق خود با آن گروه تردد نخواهد کرد.

همانگونه که در متن موافقتنامۀ امریکا-طالبان صراحت دارد، قصر سفید نیز تاکید کرده است که دیگر از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله بر ایالات متحده استفاده نشود.

بر اساس آنچه طالبان و امریکا توافق کرده اند، باید به تاریخ دهم مارچ (۲۰ حوت) مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود.

قصر سفید از آمادگی حکومت افغانستان برای تشکیل هیات همه شمول مذاکره کننده و نیز تعهد طالبان برای آغاز مذاکرات با حکومت، رهبران سیاسی و جامعۀ مدنی افغانستان به شمول زنان استقبال کرده است.

قصر سفید از همه طرف‌های دخیل در افغانستان خواسته است تا یکجا باهم طرحی را برای آیندۀ صلح آمیز در کشورشان شکل دهند و همزمان تاکید شده است که ایالات متحده و متحدان آن اطمینان حاصل خواهند کرد تا دستاوردهای ۱۹ سال اخیر در افغانستان از بین نرود.

XS
SM
MD
LG