لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا هشت هلیکوپتر جنگی را برای جمهوری چک اهدا می کند


هلیکوپتر نظامی نوع AH-1Z ساخت امریکا
هلیکوپتر نظامی نوع AH-1Z ساخت امریکا

ایالات متحده روز جمعه ۱۹ اگست (۲۸ اسد) گفت که هشت هلیکوپتر جنگی که قادر به انجام وظایف مختلف است، برای جمهوری چک اهدا خواهد کرد. جمهوری چک عضو پیمان نظامی ناتو است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۱۴ فبروری آغاز شد، جمهوری چک یکی از کشور های بوده که تجهیزات عمدهٔ نظامی را برای اوکراین فراهم کرده است.

سفارت ایالات متحده در پراگ، پایتخت جمهوری چک، گفته است که شش هلیکوپتر جنگی نوع AH-1Z و دو هلیکوپتر نوع UH-1Y که قادر به انجام وظایف مختلف است، برای این کشور عضو ناتو اهدا خواهد شد.

سفارت امریکا مستقر در پراگ در تویتی نوشته است که جمهوری چک فقط هزینۀ حمل و نقل این هلیکوپتر ها را خواهد پرداخت.

جمهوری چک در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که هشت هلیکوپتر نوع UH-1Y و چهار هلیکوپتر نوع AH-1Z را از شرکت بیل (Bell) مستقر در ایالت تکزاس خریداری می‌کند و این هلیکوپتر ها جایگزین هلیکوپتر های نوع Mi-35/24s ساخت روسیه خواهد شد.

هلیکوپتر نوع UH-1Y ساخت امریکا
هلیکوپتر نوع UH-1Y ساخت امریکا

انتظار می رود که همۀ این هلیکوپتر ها سال آینده به جمهوری چک انتقال داده شوند.

هلیکوپتر های ساخت روسیه در جمهوری چک میراث چهار دهه نظام دیکتاتوری روسیه در چک و سلواکیا سابق است، نظام دیکتاتوری که در سال ۱۹۸۹میلادی پایان یافت.

چک و سلواکیا در سال ۱۹۹۳ میلادی از هم جدا شدند و هر دو کشور به عضویت پیمان نظامی ناتو پیوستند.

جمهوری چک از آن زمان به این سو همواره تلاش کرده است تا تجهیزات نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق را کنار بگذارد و تجهیزات نظامی غربی را جایگزین آن کند که با استانداردهای ناتو در مطابقت قرار دارد.

XS
SM
MD
LG