لینک های دسترسی

Breaking News

گزینه‌های کمبل به تغییر مشی امریکا برای افغانستان


جنرال جان کمبل، فرماندۀ قوای امریکایی و ناتو در افغانستان
جنرال جان کمبل، فرماندۀ قوای امریکایی و ناتو در افغانستان

فرماندۀ قوای امریکایی و ناتو در افغانستان می‌گوید که چند گزینه را برای بازنگری پالیسی امریکا در افغانستان به رئیس جمهور کشورش پیشنهاد کرده است.

جان کمبل به سناتوران امریکایی گفت که تهدید طالبان بر وضعیت افغانستان نگران کننده است و او می‌خواهد این توانایی را از لحاظ پالیسی داشته باشد تا با در نظر داشت اوضاع در مورد چگونگی حضور سربازان امریکایی تصمیم گیرد.

جنرال کمبل در استماعیۀ روز پنجشنبه در کمیتۀ خدمات قوای نظامی مجلس سنا گفت "در مورد تغییر وضعیت قوای ما گزینه‌هایی را به رهبری سیاسی و نظامی امریکا فراهم کرده ایم" تا به فرمانده قوای ائتلاف را توان تغییر کاربرد از قوت‌های موجود در افغانستان و تغییر موقعیت جغرافیایی آنان را بدهد."

آقای کمبل پیش از ظاهر شدن در پیشگاه این کمیته، گزینه‌های خود را برای کاخ سفید پیشکش کرده بود.

بازنگری پالیسی کنونی

حکومت رئیس جمهور باراک اوباما در حال حاضر استراتیژی ایالات متحده را در قبال افغانستان بررسی می‌کند.

حضور قوای امریکایی در حال حاضر در افغانستان به ۱۰ هزار سرباز رسیده و توقع می رود تا پایان امسال به پنج هزار تن تقلیل یابد.

به اساس طرح کنونی، عملیات نظامی ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۱۷ در افغانستان به پایان می‌رسد و شمار سربازان امریکایی به یک هزار تن (به سطح تأسیسات یک سفارت) در کابل محدود خواهد شد.

اما جمهوری‌خواهان با این طرح رئیس جمهور مخالفت کرده‌، می‌گویند که آقای اوباما باید این پالیسی را دگرگون کرده و خروج سربازان را از افغانستان به گونۀ "مسئول" و "مشروط" به وضع امنیتی آن کشور انجام دهد.

جیف سَشن، سناتور جمهوریخواه از ایالت ارکنسا در روز پنجشنبه گفت که جمهوریخواهان و دموکرات‌ها هر دو خواهان حمایت قویتر از نیروهای امنیتی افغانستان اند و این موضوع را باید رئیس جمهور ایالات متحده درک کرده در پالیسی خود بگنجاند.

شماری از اعضای ارشد نظامی و دپلوماتیک بازنشستۀ امریکایی روز گذشته به همین کمیته پیشنهاد کردند که خروج قوای نظامی امریکا از افغانستان در عوض جدول زمانی باید به اساس وضعیت امنیتی از آن کشور صورت گیرد.

گزینه‌های پیشنهادی

طوری به نظر می‌رسید که گزینه های پیشنهادی جنرال کمبل به رئیس جمهور اوباما شامل نگهداشت شمار بیشتر سربازان امریکایی در افغانستان در عوض طرح کنونی امریکا باشد.

آقای کمبل بدون فراهم کردن جزئیاتی، به سناتوران تعهد سپرد که گزینه‌های خود را در جریان استماعیۀ پشت درب های بسته به آنان تشریح خواهد کرد.

آقای کمبل به قانونگذاران گفت که تهدید طالبان جدی است و از افزایش جنگ در تابستان سال جاری نگران می‌باشد زیرا این نخستین‌بار است که نیروهای امنیتی افغان با کمترین کمک قوای بین‌المللی با طالبان مواجه خواهند شد.

این جنرال امریکایی در مورد شمار قوای امنیتی افغان (که اکنون به ۳۵۰ هزار تن می‌رسد) گفت که بادر نظرداشت اهمیت افغانستان، امریکا باید تمویل مالی آنان را ادامه دهد تا افغانستان بار دگیر به لانۀ دهشت افگنان مبدل نشود.

سناتوران امریکای در این کمیته نیز با این بررسی آقای کمبل توافق نظر داشتند.

تهدید رخنه داعش

این جنرال امریکایی در مورد رخنه کردن گروه دولت اسلامی به افغانستان نیز یادآوری کرده، گفت که گزارش‌هایی در این مورد دریافت کرده است.

اما به گفتۀ جنرال کمبل، مفکورۀ آن گروه با طالبان متفاوت است و طالبان نخواهد گذاشت آن گروه به افغانستان رخنه کند. او گفت که شماری از گروه‌های پراگندۀ طالبان به هدف جلب توجه و دریافت منابع مالی، خود را تغییر نام داده، و به حیث گروه داعش معرفی می‌کنند.

آقای کمبل اما افزود که استخبارات افغانستان و قوای ائتلاف وضعیت را با دقت نظارت می‌کنند تا از راه یافتن داعش در آن کشور جلوگیری شده باشد.

این جنرال امریکایی در حالی در مورد تهدید گروه دولت اسلامی در افغانستان سخن می‌گفت که هفتۀ گذشته خبر کشته شدن یک فرمانده پیشین طالبان نشر شد که رهبری داعش را در شرق و جنوب افغانستان به عهده داشت.

امنیت ملی افغانستان گفت که عبدالروف خادم در نتیجۀ "عملیات" کشته شده، اما گزارش‌هایی نیز نشر شده که آقای خادم با پنج تن دیگر در نتیجۀ حملۀ طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی کشته شد.

تجارب عراق در افغانستان

اما جان مکین، رئیس کمیتۀ خدمات قوای نظامی، که همواره زمان‌بندی خروج سربازان امریکای را از افغانستان توسط رئیس جمهور اوباما انتقاد کرده، گفت که امریکا نباید اجازه دهد طالبان، گروه دولت اسلامی، و سایر گروه های دهشت افگن حضور شان را در افغانستان تقویت بخشند.

آقای مکین افزود "اگر چیزی از وضعیت کنونی عراق آموختیم، همین است که جنگ نباید به اساس تصمیم سیاستمداران خاتمه یابد."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز خواستار بازنگری پالیسی امریکا در خصوص افغانستان شده و به رسانه‌ها و قانونگذاران امریکایی گفته است که خروج سربازان از افغانستان بهتر است به اساس وضعیت و نیازمندی های امنیتی صورت گیرد تا به اساس زمان‌بندی فرضی.

قرار است آقای غنی در اواسط ماه مارچ به ایالات متحده سفر کند و سیاستمداران امریکایی متوقع اند تا آمدن رئیس جمهور افغانستان به واشنگتن به چگونگی تغییر استراتیژی ایالات متحده در مورد افغانستان به توافق برسند و آن را رئیس جمهور اوباما در حضور رهبر افغانستان اعلام کند.

XS
SM
MD
LG