لینک های دسترسی

Breaking News

روز روسای جمهور؛ امریکایی‌ها از رهبران شان بزرگداشت به عمل می‌آورند


امروز ۱۵ فبروری (۲۷ دلو) مصادف است با "روز روسای جمهور" در ایالات متحدۀ امریکا؛ روزی که شهروندان امریکایی در آن از روسای جمهور شان بزرگداشت به عمل می‌آورند.

در این روز که همواره در سومین دوشنبه ماه فبروری تجلیل می‌شود، همه ادارات دولت فدرال، به شمول مکاتب تعطیل اند.

با آنهم برخی از ادارات حکومت فدرال و مامورین بانک‌ها در این روز به کار شان ادامه می‌دهند تا مردم از خدمات آنان مستفید شوند.

سالروز تولد دو رییس جمهور برجستهٔ ایالات متحده نیز در همین ماه تجلیل می‌شود؛ جورج واشنگتن،‌ نخستین رییس جمهور و ابراهام لینکن، رییس جمهوری که امریکا را در جنگ داخلی رهبری کرد.

آغاز روز روسای جمهور

روز روسای جمهور در ایالات متحده با سالروز رییس جمهور واشنگتن آغاز شد که همه ساله به تاریخ ۲۲ فبروری تجلیل می‌شود.

کانگرس ایالات متحده در سال ۱۹۶۸ رسماً این روز را رخصتی فدرال اعلام کرد و آنرا به دوشنبه سوم ماه فبروری انتقال داد تا مردم بتوانند سه روز پی در پی رخصتی کنند.

در آن وقت، برخی‌ها استدلال کردند که در این روز باید سالروز رییس جمهور لینکن (۱۲ فبروری) نیز شامل شود و روز "تولد واشنگتن" به "روز روسای جمهوری" مسما گردد.

قانونگذاران این پیشنهاد را رد کردند و این روز هنوز هم رسماً سالروز تولد واشنگتن نامیده می‌شود. با آنهم این روز معمولاً منحیث روز روسای جمهور شناخته شده و اکثر امریکایی‌ها در این روز به تمامی روسای جمهور ارج‌می‌گذارند.

۴۶مین رییس جمهور

جو بایدن به تاریخ ۲۰ جنوری امسال حلف وفاداری یاد کرد و ۴۶مین رییس جمهور ایالات متحده شد.

او ۱۵مین رییس جمهوری است که در گذشته منحیث معاون رییس جمهور ایفای وظیفه کرده است. از میان این ۱۵ نفر، تنها هشت تن به دلیل مرگ رییس جمهور، به ریاست جمهوری رسیدند و فقط یکی از آنان، جرالد فورد، پس از آن که رییس جمهور ریچارد نکسن از سمت‌اش استعفا داد، به ریاست جمهوری رسید.

رییس جمهور بایدن که منحیث معاون باراک اوباما، ۴۴مین رییس جمهور ایالات متحده ایفای وظیفه کرد، یگانه مقامی است که پس از انتظار یک دور کاری، به ریاست جمهوری رسید.

ریچارد نکسن از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ منحیث معاون دوایت آیزنهاور، رییس جمهور پیشین امریکا ایفای وظیفه کرد و در سال ۱۹۶۸ توانست به ریاست جمهوری برسد.

جو بایدن، نخستین رییس جمهوری است که به سن ۷۸ سالگی به قصر سفید راه یافت. جوانترین رییس جمهور ایالات متحده، تیودور روزولت بود که به سن ۴۲ سالگی رییس جمهور شد.

XS
SM
MD
LG