لینک های دسترسی

Breaking News

متقی به معاون ملل متحد: با وجود تحریم‌ها، روابط با جهان چگونه بهبود یابد؟


امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در دیدار با امینه محمد، معاون سرمنشی ملل متحد گفته است که با وجود تحریم‌های موجود، چگونه می‌توان روابط میان افغانستان و جهان را بهبود بخشید.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان امروز چهارشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) با نشر پیامی گفته است که امیرخان متقی با هیات بلندپایه سازمان ملل متحد به رهبری امینه محمد، دیدار کرده است.

یک هیات عالی‌رتبهٔ ملل متحد به کابل سفر کرده است تا در مورد آنچه "آپارتاید مبتنی بر جنسیت" اعمال شده از سوی طالبان خوانده شده است، نگرانی خود را به مقام‌های طالبان ابراز کنند.

متقی خطاب به معاون سرمنشی ملل متحد گفت که تحریم‌ها بر افغانستان همچنان پابرجاست، در حالی که به گفتۀ او در توافق دوحه آمده که رهبران طالبان اجازه سفر دارند.

او تاکید کرده است: "زمانی که رهبران ما به خارج سفر نداشته باشند، با شما و سایر جهانیان مجالس نداشته باشند، در روابط چگونه بهبود به میان آید؟"

پس از آنکه طالبان به تعهدات شان پابند نماندند و رویکرد سختگیرانه را نسبت به زنان و دختران و آزادی رسانه‌ها روی دست گرفتند، جامعهٔ جهانی نیز بر حکومت این گروه فشار وارد کرد.

موضوع مشروعیت بین‌المللی حکومت طالبان از دیگر مواردی بوده که در دیدار روی آن صحبت شده است. سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است: "چوکی افغانستان در سازمان ملل متحد در اختیار کسی است که نه نمایندگی حکومت را می‌کند و نه از مردم را".

در حال حاضر کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل توسط نصیر احمد فایق سرپرستی می‌شود و بارها در این سازمان از عملکرد و کارکرد طالبان در برابر شهروندان افغان، به ویژه زنان انتقاد کرده است.

طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، اما از آن زمان تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

جامعۀ جهانی، در راس ایالات متحده امریکا کلید بهبود روابط مشروعیت جهانی حکومت طالبان با جهان را ایجاد حکومت فراگیر، احترام به حقوق زنان به ویژه آموزش و کار آنان و مبارزه با گروه‌های دهشت‌افگن خوانده است.

امیرخان متقی به امینه محمد گفته است که به عنوان سرپرست وزارت خارجه، باید قناعت ملل متحد، حکومت و مردم خود را حاصل کند. او گفته است: "حالا شما بگویید کدام اقداماتی را جامعۀ جهانی انجام داده که من حکومت و مردم خود را قناعت بدهم".

از سویی هم، او به تحریم‌ها بر بانک‌های افغانستان اشاره کرد و گفت که تاجران افغان دچار مشکلات جدی اند و حتا به دلیل مشکلات بانکی برای واردکردن مواد غذایی و سوختی به افغانستان، نمی‌توانند پول شان را انتقال دهند.

طالبان در بیشتر از ۱۶ ماه حاکمیت‌ خود، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده اند که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها، جلوگیری از ورود دختران و زنان به پارک‌ها، رفتن به کلپ‌های ورزشی و حمام‌های عمومی، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی شامل آن است.

امیرخان متقی، در بخشی از سخنانش گفته است که تامین امنیت، مبارزه با کشت مواد مخدر، تداوی معتادان از مواردی است که حکومت طالبان به آن موفق شده، اما جهان در این زمینه هیچ گونه همکاری نکرده است.

طالبان از اظهارات هیات ملل متحد به متقی جزییاتی اشاره نکرده است، اما یک روز پیش سخنگوی منشی عمومی ملل متحد گفته بود که با در نظر داشت اجماع واضح در مورد حقوق زنان و دختران و دسترسی‌ آنان به کار و آموزش، از هیات این سازمان خواسته شده تا "فوریت وضعیت” را به طالبان بیان کند.

XS
SM
MD
LG