لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: طالبان دو خبرنگار تلویزیون آریانانیوز را فوراً آزاد کنند


سازمان عفو بین‌الملل به بازداشت دو خبرنگار تلویزیون آریانانیوز توسط طالبان در کابل واکنش نشان داده و خواستار رهایی فوری و بدون قید و شرط آنان شده است.

مسوولان شبکۀ تلویزیونی آریانانیوز گفته اند که عبدالوارث حسرت، مجری برنامه‌های سیاسی و محمد اسلم حجاب، خبرنگار این تلویزیون روز گذشته توسط افراد طالبان بازداشت شده اند.

آنان گفته اند که این دو خبرنگار از نزدیکی ساختمان تلویزیون آریانانیوز توسط استخبارات طالبان بازداشت و به جای نامعلوم انتقال داده شدند.

سازمان عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا روز سه‌شنبه اول فبروری (۱۲ دلو) در صفحۀ تویترش بازداشت این خبرنگاران را "خودسرانه و غیرقابل توجیه" خوانده و خواستار رهایی بی‌درنگ آنان شده است.

این سازمان چنین حملات فزاینده علیه آزادی رسانه‌ها، تهدید جدی برای آزادی بیان در افغانستان عنوان کرده و گفته است که این خبرنگاران باید "بدون قید و شرط" رها شوند.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده که طالبان در حالی به بازداشت معترضان، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران در بخش‌های این کشور ادامه دادند که هفته گذشته نمایندگان این گروه با نمایندگان جامعه جهانی دربارۀ وضعیت حقوق بشر در اسلو، پایتخت ناروی گفتگو کردند.

این سازمان افزوده است: "جامعه بین‌المللی باید از طالبان بخواهد که به نقض حقوق بشر پایان داده و آن‌ها را پاسخگو نگهدارد."

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از بازداشت این دو خبرنگار توسط طالبان، از رهبری این گروه خواسته است که باید در بارۀ علت بازداشت این خبرنگاران وضاحت دهند.

این هیات در پیامی در صفحۀ تویترش گفته است که طالبان باید به حقوق همۀ افغان‌ها احترام بگذارند. یوناما همچنین از طالبان خواسته است که آنان باید محل نگهداری و بود و باش دو معترض زن را نیز روشن کنند.

حدود دو هفته پیش تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل از شهر کابل بازداشت شدند و تا کنون از سرنوشت آنان خبری نیست. زنان معترض گفته اند که این دو زن توسط طالبان بازداشت شدند، اما مقام‌های این گروه بازداشت آنان را رد کرده اند.

بازداشت این دو خبرنگار شبکۀ تلویزیونی آریانانیوز نگرانی‌های را در میان خبرنگاران افغان به میان آورده و برخی از نهادهای حامی خبرنگاران از طالبان خواسته اند که در مورد بازداشت این دو خبرنگار به رسانه‌ها معلومات دهند.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است: "فدراسیون نهادهای خبرنگاران و رسانه‌ها همواره از رهبری امارت اسلامی خواسته است تا نیروهای امنیتی را از بازداشت خبرنگاران بر حدر دارد، هرگاه کارمند رسانه به اتهامی غیر رسانه‌ای بازداشت می‌گردد باید به رسانه‌ها معلومات دقیق ارایه نمایند."

با گذشت یک روز از بازداشت این دو خبرنگار، طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG