لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات افغان‌های مقیم امریکا و اروپا بر ضد ایران


شمار زیاد شهروندان افغان در ایالات متحدۀ امریکا و چندین کشور اروپایی بر ضد ایران مظاهره کرده و خواستار عدالت برای مهاجرین افغان مقیم ایران شدند.

صدها افغان مقیم حومۀ واشنگتن دی سی روز یکشنبه ۱۴ جون (۲۵ جوزا) تظاهراتی با برپایی تظاهرات و سردادن شعارهای ضد ایران، گلوله باری پولیس ایران بر موتر حامل مهاجرین افغان در شهر یزد ایران و نیز غرق کردن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایرانی را محکوم کردند.

مظاهره کنندگان در شهر واشنگتن دی سی، در مقابل سفارت افغانستان در امریکا تجمع کرده و تا نزدیک سفارت پاکستان که دفتر علایق ایران در کنار آن موقعیت دارد، راهیپمایی کردند. ایران در امریکا سفارت ندارد و در حال حاضر، امور دفتر علایق آن کشور در واشنگتن دی سی را، سفارت پاکستان به پیش می برد. معترضان همچنان بر ضد پاکستان به خاطر "مداخله در امور افغانستان" نیز شعار سر دادند.

معترضان در شهر واشنگتن دی سی با صدور قطعنامه‌ای از ایران خواستند تا به خاطر بدفتاری با مهاجرین افغان، از حکومت و مردم افغانستان پوزش خواسته و نیز با رعایت قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی، بدرفتاری با مهاجرین ایران را متوقف کند.

در قطعنامه آمده است که ایران باید به دولت افغانستان، ملل متحد یا یک نهاد بی طرف اجازه دهد که دو رویداد اخیر – گلوله باری بر موتر مهاجرین افغان و غرق کردن مهاجرین افغان در مرز ایران و افغانستان – را پیگرد کرده و یافته‌های آن را با جهانیان شریک کنند.

معترضان با انتقاد از موقف کنونی حکومت افغانستان نسبت به ایران تاکید کردند که حکومت افغانستان باید در برابر ایران موقف قوی بگیرد و با فراهم آوری فرصت‌برای جوانان افغان، جلو مهاجرت آنان را بگیرد تا در آینده آنان قربانی بدرفتاری همسایگان نشوند.

تظاهرات در لندن

صدها شهروند دیگر افغان در شهر لندن نیز با سردادن شعارهای ضد ایران، در برابر سفارت آن کشور در بریتانیا تجمع کرده و بدرفتاری پولیس و مرزبانان ایرانی را با مهاجرین افغان محکوم کردند.

مظاهره کنندگان از ملل متحد، جامعۀ جهانی و حکومت افغانستان خواستند تا بر حکومت ایران فشار آورده و عاملان بدرفتاری‌های اخیر با مهاجرین افغان را به کیفر برسانند.

حدود دو هفته پیش، گلوله باری پولیس ایران بر یک موتر حامل مهاجرین غیرقانونی افغان سبب آتش گرفتن این موتر شد که در آن رویداد سه مهاجر افغان کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

پیش از آن نیز گزارش شده بود که مرزبانان ایرانی ده‌ها مهاجر افغان را که به گونۀ قاچاقی قصد ورود به ایران را داشتند، پس از دستگیری شکنجه کرده و سپس به دریای هریرود در مرز دو کشور افگندند.

در چندین کشور دیگر اروپایی نیز شهروندان افغان تظاهرات را بر ضد بدرفتاری پولیس و نیروی انتظامی ایران با مهاجرین افغان راه اندازی کردند و خواستار توقف آن شدند.

پیش از این در شهر کابل و چند ولایت افغانستان نیز تظاهراتی بر ضد ایران راه اندازی شده بود. مظاهره کنندگان در کابل بر در و دیوار سفارت ایران رنگ سرخ پاشیدند و عکس‌های رهبر و پرچم آن کشور را به آتش کشیدند.

وزارت خارجۀ ایران در اعتراض به این حرکت معترضان در شهر کابل، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان مقیم تهران را فراخوانده و اعتراض خود را به وی ابراز کردند.

حکومت افغانستان گفته است که آقای لیوال به مقام‌های ایرانی گفته است که اعتراض حق مدنی افغان‌ها است و اگر در جریان حرکات اعتراضی آنان کدام "بی نظمی یا اخلال" صورت گرفته باشد، پیگرد خواهد شد.

در همین حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مورد وضعیت مهاجرین افغان مقیم ایران و یافتن راه حل به مشکلات آنان، از طریق کنفرانس ویدیویی با مقام‌های ارشد حکومت افغانستان صحبت کرد.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به زودی یک هیات افغان برای بررسی وضعیت مهاجرین افغان مقیم ایران، به تهران سفر خواهد کرد.

حکومت ایران رویداد گلوله باری پولیس آن کشور بر مهاجرین افغان را پذیرفته است، اما وزارت خارجۀ آن کشور گفته است که تحقیقات نشان نمی‌دهد که مرزبانان آن کشور در رویداد غرق شدن مهاجرین افغان در دریای هریرود دخیل باشند.

XS
SM
MD
LG