لینک های دسترسی

Breaking News

یک شرکت کارگوی هوایی در افغانستان به فعالیت آغاز کرد


وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان می‌گوید که یک شرکت مستقر در امارات متحده عرب برای نخستین بار از روز شنبه ۱۳ می (۲۳ ثور) در بخش کارگوی هوایی در افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

این شرکت که به نام "شرکت لوژستیکی مفید" یاد می‌شود، با واردات کالاهای تجاری از دبی به افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده است. قرار است این شرکت برخی کالاهای تجاری را نیز از کابل به امارات متحده عرب انتقال دهد.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان در تویتر نوشت که این شرکت کالاهای ضروری و تجاری را از طریق هوایی و زمینی به هر گوشه دنیا انتقال می‌دهد.

به گفتۀ این وزارت، تفاوت این شرکت با سایر شرکت‌ها در این است که پول دیمریچ (هزینۀ توقف) نمی‌گیرد و اگر اموال تاجرتی در هر جای دنیا با تاخیر مواجه شود، این تاجر مکلف به پرداخت هزینه‌های اضافی نیست.

افغانستان یک کشور محصور در خشکی است و اکثر تاجران افغان از هزینه اضافی انتقال کالا به کشورهای خارجی و هزینه اضافی عوارض گمرکی در خارج از کشور شکایت دارند.

در دورۀ جمهوریت به تجار افغان یک سلسله تسهیلات در حمل و نقل کالاهای تجاری از طریق دهلیزهای هوایی فراهم شده بود و کالاها با قیمت ارزان به برخی کشورها منتقل می شد، اما پس از تحولات سیاسی اگست ۲۰۲۱، روند انتقال کالا از طریق دهلیزهای هوایی به کشورهای خارجی متوقف شده است.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، در مراسم افتتاحیه شرکت لوژستیکی مفید در میدان هوایی کابل ابراز امیدواری کرد که فعالیت این شرکت به افزایش صادرات افغانستان به بازارهای جهانی کمک کند.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می گوید که افغانستان سال گذشته به ارزش حدود دو میلیارد دالر صادرات داشت.

سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که سال گذشته بیشترین کالاهای تجارتی به پاکستان صادر شده است. بر اساس معلومات این وزارت، افغانستان در سال ۱۴۰۱ خورشیدی به ارزش یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون دالر کالا به پاکستان صادر کرده و در همین مدت یک میلیارد و ۱۶۴ میلیون دالر کالا از پاکستان وارد کرده است.

آقای جواد گفت: "بیشتر کالاهای صادراتی ما به پاکستان زغال سنگ، جلغوزه، قالین، ترکار و میوه بوده و بیشتر کالاهای وارداتی از پاکستان برنج، سمنت، دارو، تخم مرغ و سایر کالاهای تجاری بوده است."

بر اساس معلومات وزارت صنعت و تجارت، در سال ۱۴۰۰ شمسی به ارزش ۵۱۱ میلیون دالر کالا از افغانستان به پاکستان صادر شده بود. وزارت مالیۀ حکومت طالبان گفته است که روزانه بین شش تا ده‌هزار تن زغال سنگ توسط تاجران افغان به پاکستان صادر می‌شود.

بر اساس ارقام منتشر شدۀ سوی وزارت صنعت و تجارت، در حال حاضر ۵۲ درصد صادرات افغانستان را محصولات زراعتی، ۲۸ درصد را مواد معدنی و نه درصد را منسوجات تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG