لینک های دسترسی

Breaking News

اداره احصاییه مرکزی، مصلحت سیاسی در مورد سروی نفوس بامیان را رد کرد.


اداره احصاییه مرکزی افغانستان می گوید که در سروی انجام شدۀ نفوس ولایت بامیان هیچ گونه مقصد سیاسی نهفته نبوده و از ارقامی که ارایه شده است نیز نباید برای اغراض سیاسی کار گرفته شود.

عبدالرحمان غفوری، رئیس اداره احصاییه مرکزی افغانستان روز یک شنبه در یک نشست خبری گفت که این سروی به منظور مشخص کردن موضوعات اقتصادی و اجتماعی انجام شده نه به هدف تعیین کردن نفوس ولایت بامیان.

اقای غفوری همچنان می گوید که این سروی زمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که عین سروی در تمام ولایت های کشور عملی شود.

به اساس تازه ترین ارقامی که اداره احصاییه مرکزی ارایه می کند نفوس ساکن در ولایت بامیان به 368 هزار تن می رسد، اما مردم بامیان می گویند که نفوس آن ولایت حدود 700 هزار نفر است. اما رئیس اداره احصاییه مرکزی می گوید که این رقم نزد آن اداره رسمیت ندارد.

آقای غفوری می گوید که ممکن در این سروی ها اشتباهاتی وجود داشته باشد، شاید کسانی از قید قلم باقی مانده باشند، اما این اشتباه به حدی نیست که 300 هزار نفر را احتوا کند.

در عین حال آقای غفوری تاکید می کند که از این سروی به مقاصد تعیین وکلای پارلمان نباید استفاده صورت گیرد.

وی همچنان می گوید که با مردم و بزرگان بامیان نیز در این مورد صحبت خواهد کرد.

نشر سروی اداره احصاییه مرکزی واکنش هایی را نیز در پی داشت. شماری از مردم بامیان ارقام اعلام شده را اتلاف حقوق مردم بامیان خوانده و با راه اندازی مظاهرات ادعا کردند که نفوس بامیان در این ارقام کمتر از چیزی که وجود دارد نشان داده شده است.

نبود احصاییه دقیق نفوس افغانستان از جمله مشکلاتی است که برخی نهاد ها، به ویژه کمیسیون مستقل انتخابات از آن به عنوان یک چالش عمده در راه برگزاری انتخابات یاد می کند. اما مقامات اداره احصاییه مرکزی می گویند که به خاطر نا امنی ها تا هنوز هم زمنیه آن فراهم نشده است که برنامه های نفوس شماری را در افغانستان راه اندازی کنند.

XS
SM
MD
LG