لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن در ۵۰ روز نخست ریاست جمهوری چی کرده است؟


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در خصوص مسایل زیادی از تغییر اقلیم گرفته تا اصلاحات سیستم مهاجرت و رسیدگی به همه‌گیری‌کروناویروس برای ۱۰۰ نخست کاری خود برنامه ریزی کرده است.

روز چهارشنبه دهم مارچ (۲۰ حوت) ۵۰مین روز ریاست جمهوری آقای بایدن است و قرار است یکی از بزرگترین وعده های انتخاباتی‌اش که تخصیص بستۀ مالی ۱.۹ تریلیون دالری برای رسیدگی به همه‌گیری کروناویروس است، امروز عملی شود.

مجلس سنا ایالات متحده چهار روز قبل لایحۀ بسته کمک مالی ۱.۹ تریلیون دالری را تصویب کرد و قرار است امروز مجلس نمایندگان پس از رای‌گیری آن را نهایی کرده و برای منظوری به قصر سفید بفرستد.

هرچند در ۵۰روز گذشته، چندین وعدۀ انتخاباتی جو بایدن عملی شده است، هنوز هم برخی وعده‌های وی باید عملی شود.

تعهداتی که عملی شد

آقای بایدن در جریان هفتۀ اول کاری‌اش مقابله علیه همه‌گیری کروناویروس را در اولویت کاری خود قرار داد و تعهد کرد که در ۱۰۰ روز نخست کاری خود ۱۰۰ میلیون دوز واکسین کروناویروس را تجویز کند؛ تعهدی که قرار است در اخیر هفتۀ آینده عملی شود. اکنون به گونه اوسط روزانه بیش از دو میلیون نفر در امریکا واکسین دریافت می‌کنند و بیش از ۷۵ میلیون دوز واکسین در جریان ۵۰ روز کاری آقای بایدن تجویز شده است.

پیوستن دوبارۀ ایالات متحده به پیمان تغییر اقلیم یکی دیگر از فرامین آقای بایدن بود که در نخستین روز کارش امضا شد. ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری آقای ترمپ از این پیمان جهانی بیرون شد.

بر اساس این فرمان آقای بایدن، مقرراتی که برای تسهیل استخراج و مصرف مواد سوختی فوسیل و احداث خط لوله نفت خام موسوم به Keystone XL از کانادا به امریکا که در زمان حکومت دونالد ترمپ وضع شده بود، لغو شد.

در فرمان اجرایی ۲۷ جنوری، آقای بایدن قراردادهای جدید استخراج نفت و گاز در اراضی فدرال و آب‌های فراساحلی را متوقف کرد.

یکی از فرامین دیگر اجرایی که آقای بایدن در روز اول کاری خود امضا کرد لغو ممنوعیت مهاجرت شهروندان برخی از کشورهای اسلامی به امریکا است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۷ با صدور فرمانی ورود شهروندان هفت کشور اسلامی - عراق، ایران، لیبیا، سومالیا، سودان، سوریه و یمن - را به ایالات متحده منع کرد و آن را اقدام ضروری برای جلوگیری از ورود تندروان و دهشت افگنان به ایالات متحده خواند.

ملحق کردن دوبارۀ ایالات متحده به سازمان جهانی صحت نیز شامل فرامین کاری رییس جمهور بایدن می‌باشد. دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا در پی همه‌گیری کروناویروس با این ادعا که سازمان جهانی صحت به این همه‌گیری به درستی نپرداخته است، ایالات متحده را از این سازمان بیرون کرد.

آقای بایدن در جریان ۵۰ روز ریاست جمهوری به متوقف کردن کار اعمار دیوار ۱۶ میلیارد دالری در مرز ایالات متحده و مکسیکو اقدام کرد و مسودۀ جدید قانون مهاجرت را غرض منظوری به کانگرس ارسال کرد؛ جایی‌که از مدت‌ها بین لیبرال‌ها که به دنبال تسهیل مسیر رسیدن به ایالات متحده اند و محافظه کاران که به دنبال جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی اند، کشمکش وجود دارد.

یکی از فرامین اجرایی در مورد ایجاد گروه کاری ويژه برای یکجا کردن ۶۰۰ کودک با خانواده هایشان است که در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از هم جدا شده بودند.

آقای بایدن طبق تعهد خود "معیارهای اخلاقی" را در ادارۀ خود تشدید کرد که از جمله فرمان اجرایی ۲۰ جنوری در مورد لابی‌گری و اخذ تحایف و منع دخالت سیاسی در وزارت عدلیه بود.

تعهداتی که در جریان اجرا اند

ادارۀ آقای بایدن تعهد کرده بودکه تا اخیر ماه فبروری ۱۰۰ مرکز جدید واکسیناسیون را تحت حمایت دولت فدرال تاسیس خواهد کرد. تاکنون در حدود ۲۰ مرکز تاسیس شده که در آن نیروهای نظامی برای مردم واکسین تطبیق می‌کنند.

در مورد مهاجرت، آقای بایدن متعهد شده بود که در ۱۰۰ روز نخست کاری خود قانون "اتهام عمومی" وضع شده توسط ادارۀ ترمپ را لغو کند و روند تابعیت و سیستم پناهندگی سیاسی را تسهیل بخشد. در این راستا آقای بایدن در اوایل ماه فبروری فرمان اجرایی را امضا کرد که طی آن به ادارات مربوطه فرمان داد تا پالیسی ها را در این خصوص بررسی کرده و تا ۶۰ روز به او گزارش دهند.

دولت برخی اقدامات را برای اصلاح سیستم پناهندگی سیاسی انجام داده است، از جمله اقدام وزارت امنیت داخلی برای به تعویق انداختن پالیسی اداره قبلی که بر اساس آن مهاجرین غیر مکسیکویی مکلف اند تا تاریخ محکمۀ شان در مکسیکو بمانند، را می‌توان نام برد.

در مورد تغییرات اقلیمی، آقای بایدن متعهد شد که در ۱۰۰ روز نخست کاری خود تعهدات قابل اجرا از سایر کشورها برای کاهش انتشار گازها در حمل ونقل جهانی بگیرد و یک نشست جهانی در مورد تغییرات اقلیم را برای تعهدات جدید جهت حل بحران اقلیم دایر کند. قرار است ایالات متحده به تاریخ ۲۲ اپریل که مصادف با روز زمین است این نشست را میزبانی کند.

بازگشایی مکاتب در امریکا یكی از وعده های مهم انتخاباتی بایدن است اما اجرای آن دشوار‌تر می‌باشد، زیرا تصمیم‌گیری در مورد بازگشت به آموزش حضوری به عهدۀ مقامات محلی و اتحادیه های معلمان می‌باشد. آقای بایدن ماه گذشته گفت که یکی از اهداف او در ۱۰۰ روز نخست، بازگشایی اکثر مکاتب ابتدایی برای آموزش حضوری پنج روز در هفته می‌باشد.

تعهداتی که باید انجام شوند

اداره بایدن به استثنای فرمان فسخ قراردادهای زندان خصوصی، هنوز اقدامات قابل توجهی در مورد اصلاح قوانین جنایی انجام نداده است. بایدن متعهد شده بود که در ۱۰۰ روز نخست یک هیات نظارت کنندۀ پولیس را ایجاد کند، اما تاکنون هیچ تحرک واضحی در این راستا مشاهده نشده است.

ایجاد یک گروه کاری در سطح کابینه به هدف ارتقای مشارکت اتحادیه ها و بررسی ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا (اف بی آی) در مورد موضوعات مربوط به خرید اسلحه، کار دیگری است که باید انجام شود.

در زمینۀ برخی از تعهدات ۱۰۰ روز نخست آقای بایدن، مانند مجوز مجدد قانون خشونت علیه زنان و افزایش مالیات بر شرکت ها، باید کانگرس اقدام کند. آقای بایدن همچنین تصویب قانون برابری را ، که تبعیض بر اساس جنسیت، گرایش جنسی و هویت جنسیتی را ممنوع می کند، تعهد کرده است. این لایحه از مجلس نمایندگان منظوری گرفته اما در مجلس سنا منظور نشده است.

برخی از تعهدات رییس جمهور بایدن مانند اصلاحات در قوانین کنترول اسلحه و قوانین مربوط به حقوق مسکن برای تمام امریکایی‌ها منتظر تاییدی وزرا کابینه از مجلس سنا می‌باشد.

XS
SM
MD
LG