لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به محمد بن سلمان در قضیهٔ جمال خاشقجی مصوونیت داد


ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) اعلام کرد که محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در قضیهٔ قتل جمال خاشقجی، دارای مصوونیت است و محاکمه نخواهد شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در بیانیه‌ای کتبی گفت: "این یک تصمیم قانونی است که توسط وزارت خارجه بر اساس اصول عرفی، قدیمی و تثبیت شده حقوق بین الملل اتخاذ شده است و ربطی به اصل قضیه ندارد."

وزارت خارجه گفته است که براساس قوانین بین المللی این مصوونیت بخاطر منصب جدید ولیعهد عربستان به حیث صدراعظم این کشور، داده شده است.

محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ توسط پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان ولیعهد معرفی شد و در ماه سپتمبر سال جاری به عنوان صدراعظم عربستان منصوب شد.

وکلای وزارت عدلیهٔ ایالات متحده گفته اند که محمد بن سلمان به عنوان "رییس برحال یک حکومت خارجی" از مصوونیت روسای دولت در برابر صلاحیت محاکم ایالات متحده برخوردار است."

وکلای وزارت عدلیهٔ در سندی که در محکمه‌ای در واشنگتن دی‌سی ثبت شده است، نوشته اند که "دوکتورین مصوونیت روسای دولت یک اصل در حقوق بین‌الملل است."

خدیجه چنگیز، نامزد پیشین خاشقجی، دقایقی پس از انتشار این خبر در تویتی نوشت: "جمال امروز دوباره درگذشت." او بعداً اضافه کرد: "ما فکر می‌کردیم که شاید روشنی عدالت از امریکا نمایان شود، اما باز هم پول در اولویت قرار گرفت."

خاشقجی، یکی از نویسندگان روزنامهٔ واشنگتن پوست، به تاریخ دوم اکتوبر سال ۲۰۱۸ به فریب به قنسولگری عربستان در استانبول خواسته شد، جاییکه بر اساس گزارش‌‌ها، توسط افراد وابسته به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به قتل رسید و جسد خاشقجی از بین برده شد و بقایای او نیز یافت نشد.

آقای بن‌سلمان هرگونه نقشی در قتل خاشقجی را رد کرده است.

حکومت ترکیه پس از آن اعلام کرد که اسناد و شواهدی را در دست دارد که نشاندهندۀ قتل آقای خاشقجی در قونسلگری عربستان در شهر استانبول است.

ریاض در وهلۀ نخست، ادعای مقامات ترکی را رد کرد، اما پس از گذشته حدود دو هفته فشار های دوامدار بین المللی، در نهایت پذیرفت که خاشقجی اشتباهاً در یک عملیات غیراصولی کشته شد، اما دست داشتن محمد بن سلمان را در آن رد کرد.

خاشقجی، شهروند عربستان سعودی و دارای اقامت دایمی یا گرین کارت ایالات متحده یکی از منتقدین شهزاده سلمان بود. سازمان‌های استخباراتی امریکا پیش از این اعلام کرده بودند که بن سلمان دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

قتل جمال خاشقجی انتقادهای شدید بین المللی از جمله ایالات متحده را در پی داشت.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG