لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: قتل جمال خاشقجی، حمله بر آزادی بیان بود


جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض که در قونسلگری عربستان سعودی واقع در شهر استانبول ترکیه به قتل رسید
جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض که در قونسلگری عربستان سعودی واقع در شهر استانبول ترکیه به قتل رسید

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز یکشنبه دوم اکتوبر (۱۰ میزان) در چهارمین سالروز مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی، گفت که قتل خاشقجی، حمله بر آزادی بیان بود.

انتونی بلینکن در تویتی به مناسبت چهارمین سالروز مرگ این روزنامه نگار منتقد ریاض نوشته است که "چهار سال قبل، قتل جمال خاشقجی، حمله بر آزادی بیان در همه جا بود. در حالیکه سوگوار جمال استیم، ما در کنار مدافعان حقوق بشر، ژورنالستان و سایرین ایستاده می شویم و از آنان حمایت می کنیم تا از آزادی‌های اساسی در سراسر جهان محافظت شود."

خاشقجی، یکی از نویسندگان روزنامهٔ واشنگتن پوست، به تاریخ دوم اکتوبر سال ۲۰۱۸ به فریب به قنسولگری عربستان در استانبول خواسته شد، جاییکه بر اساس گزارش‌‌ها، توسط افراد وابسته به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به قتل رسید و جسد خاشقجی از بین برده شد و بقایای او نیز یافت نشد.

حکومت ترکیه پس از آن اعلام کرد که اسناد و شواهدی را در دست دارد که نشاندهندۀ قتل آقای خاشقجی در قونسلگری عربستان در شهر استانبول است.

ریاض در وهلۀ نخست، ادعای مقامات ترکی را رد کرد، اما پس از گذشته حدود دو هفته فشار های دوامدار بین المللی، به تدریج تایید کرد که این روزنامه به گونۀ عمدی در قونسلگری آن کشور در شهر استانبول به قتل رسیده است.

خاشقجی، شهروند عربستان سعودی و دارای اقامت دایمی یا گرین کارت ایالات متحده یکی از منتقدین شهزاده سلمان بود. سازمان‌های استخباراتی امریکا پیش از این اعلام کرده بودند که بن سلمان دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

قتل جمال خاشقجی انتقادهای شدید بین المللی از جمله ایالات متحده را در پی داشت.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۵ جولای سال روان میلادی در جریان سفرش به ریاض، پایتخت عربستان سعودی،‌ موضوع قتل خاشقجی را با ولیعهد عربستان سعودی مطرح کرد.

بایدن که برای احیای روابط با عربستان به این کشور سفر کرده بود،‌ پس از دیدار با محمد بن سلمان به خبرنگاران گفت: "در ارتباط با قتل خاشقجی، من این موضوع را در صدر دیدار مطرح کردم، و واضح ساختم که نظرم در زمان وقوع [این رویداد] چه بود و حالا چیست."

رییس جمهور بایدن افزود که به ولیعهد عربستان گفته است که او را مسوول قتل خاشقجی می‌داند، اما علاوه کرد که محمد بن سلمان دست داشتن در قتل این خبرنگار را رد کرد و تعهد کرد که مسوولین این قتل را مورد بازخواست قرار دهد.

بایدن در آن زمان گفت: "او [محمد بن سلمان] اساساً گفت که شخصاً مسوول آن [کشتن خاشقجی] نیست." اما افزود: "من وانمود کردم که فکر می‌کردم که او بود.''

XS
SM
MD
LG