لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: کنفرانس مسکو باعث تقویت گفتگوهای صلح دوحه می‌شود


رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که کنفرانس مسکو می‌تواند گفتگوهای صلح را تقویت کند.

عبدالله عبدالله که امروز چهارشنبه ۱۷ مارچ (۲۷ حوت) در راس یک هیات به مسکو رفت، در رشته از تویت‌ها، از روسیه و ترکیه برای برگزاری نشست‌ها در خصوص صلح افغانستان سپاس‌گزاری کرده است.

آقای عبدالله گفته است: "در حالی که از ابتکارات منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از روند صلح استقبال می‌کنیم، ما کاملاً اعتقاد داریم که کنفرانس مسکو باعث تقویت گفتگوهای صلح دوحه و کنفرانس آینده ترکیه در مورد افغانستان خواهد شد."

او گفته است که هیات افغانستان در پی یک کنفرانس و تبادل نظر موفقیت‌آمیز با هیات طالبان و کشور میزبان است و این کنفرانس در مورد راه‌های تقویت گفتگوهای بین‌الافغانی در دوحه، کاهش خشونت و پایان‌دادن به درگیری‌ها در افغانستان متمرکز است.

همچنان رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان تایید کرده است که در نشست مسکو در مورد راه‌ها و روش‌های توسعه افغانستان به عنوان کشوری مستقل، صلح طلب و خودکفا، عاری از تروریزم و جنایات مرتبط با مواد مخدر بحث خواهد شد.

قرار است که در نشست مسکو برعلاوۀ شماری از اعضای شورای عالی مصالحۀ ملی و هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان، برخی چهره‌های سیاسی افغان به شمول حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست جمهوری و میر رحمان رحمانی، رییس ولسی جرگهٔ افغانستان نیز اشتراک کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز گفته است که در این نشست، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور مصالحۀ افغانستان نیز اشتراک خواهد کرد.

طالبان تایید کرده اند که یک هیات ده نفری را به این نشست خواهند فرستاد.

این نشست یک روزه فردا پنجشنبه برگزار خواهد شد و هدف آن تسریع روند مذاکرات صلح افغانستان خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG