لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: 'شواهد واضح' وجود دارد که روسیه در اوکراین مرتکب 'جنایات جنگی' شده است


پس از بمب گذاری در کیف، کارمندان اطفاییه و نیروهای خدمات اوکراینی در جستجوی افراد زیر آوار در داخل یک فروشگاه هستند
پس از بمب گذاری در کیف، کارمندان اطفاییه و نیروهای خدمات اوکراینی در جستجوی افراد زیر آوار در داخل یک فروشگاه هستند

جان کربی،‌ سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۱ مارچ (اول حمل) قوای روسیه را به ارتکاب "جنایات جنگی" در اوکراین متهم کرد.

آقای کربی قوای روسیه را همچنین به انجام "حملات بی‌رویه علیه غیر نظامیان" در اوکراین متهم کرد و گفت که اکثر حملات قوای روسی علیه غیر نظامیان به طور عمدی صورت گرفته است.

در عین حال،‌ وزارت خارجهٔ روسیه روز دوشنبه ۲۱ مارچ جان سولیوان، سفیر ایالات متحده در مسکو، را احضار کرد و دلیل آنرا "اظهارات غیرقابل قبول" جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در مورد ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، خواند. رییس جمهور بایدن هفتهٔ گذشته رییس جمهور پوتین را "جنایتکار جنگی" خوانده بود.

در اعلامیه‌ای وزارت خارجهٔ روسیه آمده است که "چنین اظهارات از سوی رییس جمهور امریکا که شایستهٔ یک دولتمرد با چنین رتبه بالایی نیست، روسیه و امریکا را در آستانه قطع روابط قرار می‌دهد."

شماری از مردم در کیف در حال مشاهده یک فروشگاه که در اثر حملهٔ‌ قوای روسیه تخریب شده است
شماری از مردم در کیف در حال مشاهده یک فروشگاه که در اثر حملهٔ‌ قوای روسیه تخریب شده است

اتهامات وزارت دفاع ایالات متحده در حالی بیان شده است که رییس جمهور بایدن هشدار داد که "اطلاعات در حال تکامل" وجود دارد که حکومت روسیه "در حال بررسی گزینه‌هایی حملات سایبری احتمالی" علیه ایالات متحده در زمانی می باشد که مسکو در چندین جبهه علیه اوکراین درگیر جنگ است.

رییس جمهور امریکا روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای از سکتور عامه و خصوصی ایالات متحده خواست تا "فوراََ" دفاع سایبری خود را تحکیم کنند. آقای بایدن گفته است که روسیه ممکن در اقدام تلافی جویانه وضع تعزیرات امریکا علیه آن کشور، دست به حملات سایبری در ایالات متحده بزند.

در همین حال، قصر سفید روز دوشنبه گفت که رهبران ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا روز دوشنبه از طریق تلیفون با هم در مورد "تکتیک‌های وحشیانهٔ روسیه در اوکراین" صحبت کردند و بر استمرارحمایت‌های امنیتی و بشردوستانهٔ خود برای اوکراین و تلاش‌ها برای توافق به آتش بس در آن کشور تاکید کردند.

رییس جمهور بایدن قرار است در هفتهٔ جاری در نشست ناتو، جی‌هفت یا هفت اقتصاد برتر جهان و نشست شورای اروپایی در بروکسل، پایتخت بلجیم، اشتراک کند و تمرکز اصلی رهبران این کشور‌ها جنگ روسیه در اوکراین است. سپس، آقای بایدن، به پولند سفر خواهد کرد، کشوریکه هزاران نیروی امریکایی در آن مستقر است.

همه پرسی در اوکراین

همزمان با ادامه جنگ و گفتگو میان هیات های روسیه و اوکراین،‌ ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز دوشنبه ۲۱ مارچ گفت که شهروندان اوکراین برای هرگونه توافق و سازش با روسیه برای ختم جنگ باید در یک همه پرسی اشتراک کنند.

یک روز پیش،‌ رییس جمهور زیلینسکی در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که آماده است با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، مذاکره کند، اما هشدار داد که اگر دستیابی به توافق با شکست مواجه شود، "به معنی جنگ سوم جهانی خواهد بود."

اما دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که قبل از ملاقات زیلینسکی و پوتین، نیاز به پیشرفت بیشتر در مذاکرات میان هیات‌های دو کشور است.

این در حالی است که رییس هیات مذاکره کنندهٔ روسیه گفته است که هیات‌های مذاکره کنندهٔ‌ دو کشور در روز‌های اخیر به یک توافق نزدیک شده اند که بر اساس آن، اوکراین "از پیوستن با ناتو صرف نظر می کند و بی‌طرفی را اختیار" می کند.

حمله نظامی روسیه که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، تا حال نه تنها موجب کشته و زخمی شدن هزاران نظامی و غیر نظامی در آن کشور شده است، بلکه بیش از ۳.۵ میلیون جمعیت آن کشور را مجبور به ترک کشورش‌شان کرده و بیش از ۶.۵ میلیون مردم آن کشور از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند.

XS
SM
MD
LG