لینک های دسترسی

Breaking News

قوای امریکایی و ناتو روند خروج خود از افغانستان را تکمیل کردند


ایالات متحده ناوقت دوشنبه ۳۰ اگست (هشتم سنبله) اعلام کرد که پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان٬ آن کشور را ترک کرد.

بر اساس ضرب الاجل تعیین شده٬ ایالات متحده و متحدین آن قرار بود تا آخرین ساعات ۳۱ اگست روند خروج کامل و تخلیه خود را از میدان هوایی کابل تکمیل کنند، اما قوای امریکایی و ناتو در نخستین ساعت ۳۱ اگست به وقت محل میدان هوایی کابل را ترک کردند.

با تکمیل روند خروج و تخلیه قوای امریکایی٬ ایالات متحده طولانی ترین جنگ خود را در افغانستان خاتمه داد.

از تاریخ ۱۴ اگست، یک روز پیش از اینکه طالبان بر کابل مسلط شوند٬ بیش از ۱۲۲ هزار نفر از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده شدند. در جریان روند تخلیه٬ به اثر حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش-خراسان٬ نزدیک به ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

جنرال فرانک مک‌کینزی٬ فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفت که آخرین پرواز نظامی امریکا ساعت ۰۳:۲۹ دقیقهٔ‌ به وقت واشنگتن دی سی، یک دقیقه قبل از نیمه شب وقت کابل، صورت گرفت.

جنرال مک‌کینزی در یک کنفرانس خبری گفت:‌"اینجا حضور دارم که تکمیل خروج [قوای امریکایی] و پایان ماموریت نظامی٬ تخلیهٔ شهروندان امریکایی٬ شهروندان کشور های سوم و افغان های آسیب پذیر را اعلام کنم."

این جنرال امریکایی همچنین گفت که شماری اندکی از شهروند امریکایی که تعداد آنان به چند صد نفر می رسد٬ هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند. به باور این نظامی ایالات متحده٬ متباقی شهروندان امریکایی نیز قادر خواهند شد افغانستان را ترک کنند.

این نظامی ارشد امریکایی همچنین گفت که ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان موجب شد تا اسامه بن لادن، رهبری پیشین شبکهٔ القاعده، و شرکای وی به عدالت کشانیده شوند، اما افزود که این ماموریت برای امریکا پر هزینه بود.

اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده که متهم به حملات یازدهم ستمبر ۲۰۰۱ میلادی در شهر های نیویارک و ایالت ورجینیای امریکا بود، به تاریخ دوم می ۲۰۱۱ میلادی در عملیات نیروهای ویژۀ امریکایی در شهر ایبت آباد پاکستان کشته شد.

تصویری از ساختمان تخریب شدهٔ که اسامه بن لادن،‌ رهبری پیشین القاعده توسط قوای خاص امریکا در شهر آبیت آباد پاکستان کشته شد
تصویری از ساختمان تخریب شدهٔ که اسامه بن لادن،‌ رهبری پیشین القاعده توسط قوای خاص امریکا در شهر آبیت آباد پاکستان کشته شد

قربانی و دست آورد امریکایی‌ها

آقای مک‌کینزی گفت که در ۲۰ سال گذشته، ۲۴۶۱ نظامی امریکایی در افغانستان کشته شدند و بیش از ۲۰ هزار نظامی ایالات متحده در این مدت زخمی شدند. این مقام ارشد نظامی ایالات متحده از صد ها هزار نظامی و افراد ملکی امریکایی که در افغانستان در دو دههٔ گذشته خدمت کردند، ستایش کرد.

مقام های امریکایی پیش بر این گفته بودند که در دو دههٔ گذشته، ایالات متحده بیش از یک ترلیون دالر در بخش بازسازی و تامین امنیت افغانستان مصرف کرده اند.

خروج آخرین نظامی امریکا از افغانستان

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در یک پیام فیسبوک نوشته است که کریس دوناهو، یک جنرال قوای هوایی امریکا، آخرین نظامی ایالات متحده بود که توسط یک طیارهٔ باربری سی-۱۷ میدان هوایی کابل را ترک کرد.

فرماندهی مرکزی قوای مرکزی ایالات متحده نوشته است که خروج آقای دوناهو پایان ماموریت تخلیهٔ شهروندان امریکایی،‌ متقاضیان ویزهٔ ویژهٔ مهاجرت به امریکا یا (SIV) و افغان های آسیب پذیر می باشد.

این در حالی است٬ انتونی بلینکین٬ وزیر خارجهٔ ایالات متحده٬ به تلویزیون ای بی سی امریکا گفته است که ۳۰۰ شهروند امریکایی هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند و خواهان ترک آن کشور استند.

واکنش طالبان به خروج قوای امریکایی

پس از خروج کامل قوای امریکایی و ناتو از افغانستان، جنگجویان گروه طالبان نیمه شب در شهر کابل دست به گلوله باری زدند. ​

ذبیح الله مجاهد،‌ یکی از سخنگویان این گروه در صفحهٔ‌ فیسبوک‌اش نوشته است که "صداهای شلیک در شهر کابل از اثر فیرهای خوشی است، شهریان کابل تشویش نکنند. ما در صدد کنترول آن هستیم."

نمای از فصای شهر کابل پس از خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان
نمای از فصای شهر کابل پس از خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در دوحه،‌ پایتخت قطر، در یک پیام تویتر نگاشته است که با خروج قوای امریکایی از افغانستان، آن کشور "استقلال" خود را به دست آورده است.

در دو دهۀ گذشته بیش از ۷۷۵ هزار نظامی امریکایی در افغانستان وظیفه انجام دادند که شماری از آنان چندین بار به آن کشور اعزام شده اند.

XS
SM
MD
LG