لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده زندان گوانتانامو را باز نگه‌ می‌دارد


تلاش باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین امریکا برای مسدود ساختن زندان گوانتانامو به جایی نرسید
تلاش باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین امریکا برای مسدود ساختن زندان گوانتانامو به جایی نرسید

ایالات متحده به انتقال دهشت افگنان دستگیر شده در میدان جنگ به زندان گوانتانامو، تا زمانی ادامه خواهد داد که به مثابۀ تهدید جدی به ایالات متحده پنداشته می شوند.

مقامات وزارت دفاع امریکا روز چهارشنبه رهنمود های تازه را به قصرسفید فرستاد که حاکی از حمایت تصمیم رئیس جمهور ترمپ مبنی بر باز نگهداشتن زندان گوانتانامو می باشد.

سارا هیگینز، سخنگوی پنتاگون گفت "وزیردفاع امریکا پالیسی جدیدی را برای انتقال افراد به زندان گوانتانامو به قصرسفید ارایه کرده است."

خانم هیگینز علاوه کرد که این پالیسی به جنگجویان امریکایی "رهنمودی را برای مشخص ساخت زندانیانی فراهم می کند. برای انتقال به زندان گوانتانامو می باید آن افراد یک تهدید دوامدار قابل ملاحظۀ به امنیت ایالات متحده باشد."

دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در جریان مبارزات انتخاباتی تعهد کرده بود که زندان گوانتانامو را باز نگهمیدارد. رئیس جمهور ترمپ در جنوری گذشته یک فرمان اجراییه یی را امضا کرده به وزارت دفاع ۹۰ روز وقت داد تا پالیسی خود را در مورد چگونگی رسیدگی به دهشت افگنان دستگیر شده در میدان جنگ، تجدید کنند.

در جریان خطابۀ رئیس جمهور ترمپ به ملت امریکا در ماه جنوری، آقای ترمپ گفت که ایالات متحده "تمام قدرت لازم را نیاز دارد تا دهشت افگنان را در جنگ علیه گروه دولت اسلامی و شبکۀ القاعده دستگیر کند."

بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده از ۲۰۰۹ فرمان اجراییه یی را امضا کرد تا زندان گوانتانامو مسدود شود.

گروه های مدافع حقوق بشری تصمیم رئیس جمهور ترمپ را مبنی بر باز نگهداشتن آن زندان تحت انتقاد قرار داده اند.

تصویر یکی از زندانیان گوانتانامو در سال ۲۰۱۰ میلادی
تصویر یکی از زندانیان گوانتانامو در سال ۲۰۱۰ میلادی

اتحادیۀ آزادی های مدنی امریکایی در ماه جنوری با انتقاد از این تصمیم رئیس جمهور ترمپ گفت "با تلاش برای دوباره جان دادن یک زندان که نمادی از شکنجه و بازداشت نامحدود غیرقانونی افراد است، ترم این کشور را مصوون تر نمی سازد."

جیم متیس، وزیردفاع ایالات متحده ابراز اطمینان کرده است که آن زندان در حالیکه به امنیت و مصوونیت ایالات متحده کمک می کند، قابلیت نگهداری جنگجویان دهشت افگن را به گونۀ انسانی دارد.

آقای متیس گفت "زندان باز است و من کاملاً مطمئن استم که هیچ کاری در آنجا صورت نمی گیرد که در مطابقت با پروتوکول بین المللی ژینو نباشد."

سرنوشت زندان گوانتانامو زمانی حایز اهمیت بیشتر شد که عملیات نیرو های ائتلاف علیه گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه کاهش یافت.

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ جنگجوی گروه داعش در اسارت نیرو های در سوریه قرار دارند که از حمایت ایالات متحده برخوردار اند.

وزیردفاع امریکا گفت "ما با کشور های آن جنگجویان در تماس و تعامل قرار داریم. برخی از آن کشور ها آن شهروندی آن افراد را لغو کرده اند لذا موقف آنان امروز متفاوت تر از دیروز است. لذا این کار سهل نیست."

جورج دبلیو بش، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده پس از حملۀ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی آن زندان را به منظور نگهداری و بازجویی از مظنونین دشمن، باز کرد.

در اوج فعالیت آن زندان، حدود ۷۸۰ زندانی به ادعای ارتباط با القاعده و طالبان در آنجا نگهداری می شد. از آن زمان تا کنون صدها زندانی به کشور های اصلی شان و یا یک کشور سومی که آنان را پذیرفته است، منتقل شده اند.

تلاش های بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در هشت سال حکومتش برای مسدود ساختن آن زندان به جای نرسید. اما آقای اوباما زندانیان جدید را به گوانتانامو نفرستاد و رقم زندان آن محبس را به ۴۱ تن کاهش داد.

XS
SM
MD
LG