لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون انتخابات: پول پیش‌شرط ۱۱ نامزد برگردانده نمی‌شود


کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که پول پیش‌شرط آن شمار نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور که نتوانسته اند ده درصد کل آرا را به دست بیاورند، برای شان دوباره داده نمی‌شود.

علی افتخاری، یکی از سخنگویان این کمیسیون روز سه شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) به صدای امریکا گفت که به جز از اشرف غنی و عبدالله عبدالله که در صدر جدول قرار دارند، پول متباقی نامزدان بر اساس قانون مسترد نمی‌شود.

آقای افتخاری افزود: "همان یک میلیون افغانی که اینها به عنوان تضمین داده بودند، کسانی که ده فیصد کل آرا را نگرفته، یک میلیون را حق ندارد از کمیسیون بگیرد".

بر بنیاد قانون انتخابات افغانستان، هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید یک میلیون افغانی را هنگام کاندیدشدن در کمیسیون پیش‌شرط بگذارد.

مادۀ هفتادوسوم این قانون حکم می‌کند: "این مبلغ در صورت برنده‌شدن یا کسب حد اقل ده فیصد آرای قانونی استعمال‌شده در دور اول انتخابات به نامزد اعاده می‌شود".

بر اساس نتایج ابتدایی که کمیسیون انتخابات اعلام کرده است، محمداشرف غنی ۵۰.۶۲ در صد و عبدالله عبدالله ۳۹.۵۲ در صد آرا در دور اول به دست آورده اند.

اما گلبدین حکمتیار، رحمت‌الله نبیل، فرامرز تمنا، سید نورالله جلیلی، عبدالطیف پدرام، عنایت‌الله حفیظ، محمدحکیم تورسن، احمدولی مسعود، محمدشهاب حکیمی، غلام فاروق نجرابی و نور رحمان لیوال، دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نتوانسته اند که ده در صد کل آرا را بگیرند.

XS
SM
MD
LG