لینک های دسترسی

Breaking News

چالش‌های تاریخی فرا راه ریاست جمهوری بایدن


پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، جو بایدن باید به ادارۀ کشور شدیداً منقسم و درگیر بحران همه‌گیری مرگبار کروناویروس تمرکز کند.

آقای بایدن در زمان کارزارهای انتخاباتی خود وعدۀ گسترش دسترسی مردم به خدمات صحی، سهولت آموزش، افزایش حد اقل دست‌مزد، مساعدت به خانواده‌های فقیر کارگر و رشد صنایع انرژی پاک را داده است که به گفتۀ وی میلیون‌ها شغل را ایجاد می‌کند.

اما عمده‌ترین نگرانی که مستلزم رسیدگی فوری را دارد، همه‌گیری کروناویروس است که بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز تا روز چهار شنبه ۱۱ نومبر (۲۱ عقرب) نزدیک به ۱۰.۳ میلیون امریکایی را مبتلا کرده و جان نزدیک به ۲۴۰ هزار نفر دیگر را در امریکا گرفته است.

جو بایدن در سخنرانی‌های اخیر پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفته است که از هیچ تلاش و تعهد برای مهار کردن همه‌گیری کروناویروس دریغ نخواهد کرد.

آقای بایدن در آغاز هفتۀ روان یک گروه کاری مبارزه با کروناویروس را تشکیل داد تا بر افزایش آزمایش لابراتواری کووید۱۹، افزایش تولید تجهیزات محافظتی برای کارمندان صحی و انکشاف و توزیع واکسین‌ها تمرکز کند.

چالش کانگرس منقسم

اما برای تصویب این اجندا، آقای بایدن باید از درون انقسام عمیق حزبی –میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها- راه خود را باز کند؛ انقسامی که در جریان ریاست جمهوری دونالدترمپ، شدت یافته است.

دیوید ردلاسک، استاد علوم سیاسی در پوهنتون دلاویر با اشاره انقسام حزبی درون دولت امریکا گفت: "انقسام عمیق است. امیدوارم با گذشت زمان در مسیر ترمیم آن حرکت کنیم. این امر به زودی اتفاق نمی‌افتد. به سادگی رخ نمی‌دهد."

به احتمال زیاد دموکرات‌ها اکثریت خود را در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا حفظ خواهند کرد، اما این حزب باید کم از کم ۵۰ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای ایالات متحده را به خود اختصاص دهد. اکنون سرنوشت اکثریت دموکرات‌ها در سنا، در گرو انتخاب اعضای سنا در ایالت جورجیا است که به دور دوم کشانده شده است.

در صورت پیروزی جمهوریخواهان در جورجیا که گرایش زیاد جمهوریخواهانه دارد، آقای بایدن باید برای مقابله با فشارهای مچ مک‌کانل، سناتور جمهوریخواه آماده شود.

شانون اوبراین، استاد علوم سیاسی در پوهنتون تکزاس می‌گوید که اکثریت جمهوریخواه در سنا، برای تطبیق اجندای آقای بایدن چالش آفرین خواهد بود. او گفت: "مک‌کانل ممکن پافشاری کند و به تحقق بسیاری گزینه های لبیرال ها اجازه ندهد."

ایتلاف احتمالی

با اینحال، آقای بایدن به عنوان یک معامله کنندۀ تمام عیار نگریسته می شود؛ کسیکه برای چندین دهه به عنوان سناتور خدمت کرده و معاون بارک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده بوده است. اینبار تفاهم وی با مچ مک‌کانل و دیگران آزمایش خواهد شد.

جف بینیت، استاد روابط عامه در پوهنتون واندربیلت ایالات متحده ایجاد نوعی تفاهم و ایتلاف را بعید نمی‌داند. او گفت: "ممکن بایدن بتواند از سرمایۀ ارتباطی که دارد به هدف ایجاد یک ایتلاف غیر محتمل و بعید استفاده کند که شاید در چهار سال گذشته شاهد آن نبوده باشیم."

جو بایدن نیز ضمن تاکید بر لزوم همکاری دو حزبی برای تامین منافع مشترک امریکایی‌ها گفته است: "برای پیشرفت، باید ما با مخالفان خویش به عنوان دشمن برخورد نکنیم. ما دشمن هم نیستیم. ما امریکایی ها استیم."

با توجه به انقسام شدیدی که بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در سال‌های پسین ایجاد شده است، روشن نیست که آقای بایدن تا چه حد در ایجاد تفاهم با قانونگذاران رقیب خود موفق خواهد بود.

فشار درون حزبی

جو بایدن به عنوان یک دموکرات میانه رو با فشار ترقی‌خواهان حزب خودش نیز مواجه خواهد شد؛ افرادی که خواهان مراقبت‌های صحی سرتاسری با بودجۀ حکومت و اقدامات تهاجمی و سریع برای مبارزه با تغییرات اقلیم اند.

پس از باختن شماری از کرسی‌های مجلس نمایندگان در انتخابات سوم نومبر و نیز عدم پیشرفت چشمگیر دموکرات‌ها برای گرفتن اکثریت در مجلس سنا، تنش میان قانونگذاران دموکرات ترقی‌خواه و میانه رو افزایش یافته است.

برخی از دموکرات‌های چپ‌گرای تندرو، مانند الکساندریه اوکاسیو کورتیز، عضو مجلس نمایندگان از ایالت نیویارک، پس از پیروزی در مجلس ابراز ناامیدی کرده است که دموکرات‌های میانه رو، برای معامله با جمهوریخواهان،به اهداف ترقی‌خواهان بی‌اعتنایی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG