لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت چین و ترکیه از راه حل دو دولت اسرائیل و فلسطین


تغییر نقشۀ اسرائیل و فلسطین از ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۷ میلادی
تغییر نقشۀ اسرائیل و فلسطین از ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۷ میلادی

حکومت های چین و ترکیه بار دیگر بر روند مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها تاکیده کرده و گفته اند که از راه حل دو دولت جداگانۀ اسرائیل و فلسطین حمایت میکنند.

در عین حال، محمود عباس، رئیس ادارۀ خودمختار فلسطین، با تاکید بر رد تلاش های صلح امریکا، از کشورهای اروپایی خواسته است تا نقش شانرا در روند صلح شرق میانه تشدید ببخشند.

رئیس ادارۀ خودمختار فلسطین روز جمعه پس از یک دیدار با ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در پاریس گفت که او بعد از این طرح های ایالات متحده برای صلح شرق میانه را نخواهد پذیرفت.

آقای عباس دلیل این امر را تصمیم اخیر دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل خواند. رئیس ادارۀ خودمختار فلسطین، همچنان از فرانسه و در مجموع از اروپا خواست که یک نقش قویتر را در تلاش های صلح شرق میانه در عوض امریکا ایفا کنند.

آقای عباس گفت "ما خواستار صلح با همسایۀ خود اسرائیل استیم تا بتوانیم همه در صلح زندگی کنیم. زمانیکه یک توافق صلح میان ما و اسرائیل صورت گیرد و صلح تامین گردد،٥٧ کشور اسلامی مشتاقانه یا غیر مشتاقانه روابط خود را با اسرائیل تامین خواهند کرد."

آقای عباس این سخنان را ساعات پس از آن بیان داشت که پنجشنبه گذشته از جمع ١٩٣ کشور عضو سازمان ملل متحد، ١٢٨ آن در یک نشست اضطراری مجمع عمومی آن سازمان، از فیصله نامه ای حمایت کردند که از سوی ترکیه و یمن و به حمایت از فلسطین تسوید شده بود.

از جانب هم حکومت چین بار دیگر به دو دولت جداگانۀ اسرائیل و فلسطین که شرق بیت المقدس پایتخت فلسطین بوده و مرز های آن مطابق به سال ١٩٦٧ باشد، تاکید کرده است.

وانگ یی، وزیر خارجۀ چین در یک دیدار با احمد مجدلانی و نبیل شعث، نمایندگان رئیس ادارۀ خودمختار فلسطین، اختلافات میان اسرائیل و فلسطین را ریشۀ تنش در شرق میانه خواند و گفت که: "بدون حل موضوع فلسطین، صلح در شرق میانه ناممکن خواهد بود."

تعداد از مدافعین صلح میان اسرائیل و فلسطین نیز در یک سمپوزیم دو روزۀ که به ابتکار کشور چین تدویر یافته بود، تنش بین اسرائیلیان و فلسطینیان را منبع اصلی مشکلات در شرق میانه خواندند.

گونگ شیاشنگ، نمایندۀ خاص چین در امور شرق میانه می گوید که "باوجود آن که این یک نشست مدنی است، اما به تمام جامعۀ جهانی این پیام را میرساند که اکثریت فلسطنیان ها و اسرائیلیان از روند صلح، راۀ حل دو دولت جداگانه و تفاهم سیاسی میان فلسطین و اسرائیل از طریق مذاکرات، حمایت میکنند."

در عین حال، قصر کریملن نیز خبرداده کهولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس ترکیه، گفته اند که مشترکاً از ایجادیک دولت مستقل فلسطین حمایت میکنند.

XS
SM
MD
LG