لینک های دسترسی

Breaking News

چین به افغانستان ۴۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ می‌دهد


مقام‌های افغان گفته اند که چین تعهد کرده است تا ۴۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ سینوفارم ساخت آن کشور را به افغانستان اهدا کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه اول مارچ (۱۱ حوت) از قول غلام دستگیر نظری، مسوول برنامۀ معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گزارش داد که سفیر چین در کابل وعدۀ فراهم آوری این مقدار واکسین را داده است.

آقای نظری گفته است که واکسین سینوفارم چین از سوی سازمان جهانی صحت منظور شده است، اما به گفتۀ وی مشخص نیست که این واکسین‌ها چه زمانی از چین به افغانستان منتقل خواهد شد.

هفتۀ گذشته کمپاین تطبیق واکسین کووید۱۹ در افغانستان آغاز شد و به گفتۀ آقای نظری تا کنون ۱۲ هزار کارمند صحی در ۳۴ ولایت افغانستان واکسین شده اند.

پیش از این هند ۵۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ را به افغانستان کمک کرده است که به دستور رییس جمهور افغانستان، این واکسین نخست به کارکنان صحی و منسوبان قوای مسلح آن کشور تطبیق خواهد شد.

مقام‌های صحی افغانستان گفته اند که برنامۀ جهانی کوواکس سازمان جهانی صحت برای ۲۰ درصد جمعیت آن کشور واکسین کووید۱۹ را فراهم خواهد کرد. برنامۀ کوواکس به منظور قابل دسترس ساختن واکسین کووید۱۹ به کشورهای روبه انکشاف طراحی شده است.

افغانستان تا کنون از نزدیک به ۵۶ هزار مورد ابتلا و ۲۴۴۴ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ گزارش داده است، اما کارشناسان صحی می‌گویند که به دلیل کمبود آزمایش و دسترسی محدود به خدمات صحی، ممکن شمار مبتلایان و قربانیان کووید۱۹ در این کشور به مراتب بیشتر از آمار رسمی باشد.

XS
SM
MD
LG