لینک های دسترسی

Breaking News

چین مواد خوراکی به افغانستان کمک می‌کند


مقامات برنامه جهانی غذا (WFP) می‌گویند در حالی که این سازمان برای کمک‌رسانی به افغان‌ها با کمبود شدید بودجه مواجه است، چین وعده کمک به حدود ۷۰ هزار نفر را داده است.

این ادارۀ ملل متحد ناوقت روز سه شنبه، ۳۰ می (نهم جوزا) در بیانیه‌ای از کمک چین استقبال کرد و گفت که این کمک به برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد کمک می‌کند تا به ۷۰ هزار نفر که با کمبود شدید مواد غذایی مواجه استند، کمک‌های غذایی نجات بخش ارا‌یه دهد.

شاو وی لی، رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت که کمک‌های چین در زمانی فراهم می‌شود که سازمان ملل متحد با کسر جدی بودجه در زمینه کمک‌های غذایی به افغان‌ها مواجه است.

رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان افزود: "تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۵ میلیون نفر در سراسر کشور با عدم مصوونیت شدید غذایی روبرو استند و برای جلوگیری از افزایش روزافزون گرسنگی و سوتغذیه به کمک‌های بشردوستانۀ پایدار نیاز است".

سازمان ملل متحد برای ادامه کمک‌رسانی به ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان تا سال روان میلادی ۴.۶ میلیارد دالر درخواست کرده است. این در حالی است که بر اساس معلومات دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا)، جامعه جهانی تاکنون بخشی اندکی از این کمک‌ها را فراهم کرده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد قبلاً گفته بود که پس از کاهش کمک‌ها، این اداره نیز کمک‌های خود را به نیازمندان در افغانستان کاهش داده یا به تاخیر انداخته است. این سازمان همچنان سطح کمک‌های غذایی را برای همه خانواده‌ها کاهش داده و از جملۀ مستحقین نیز هشت میلیون را کم کرده است.

با این حال، برنامه جهانی غذا گفته است که قصد دارند با کمک چین ۱۵۰۰ متریک تن آرد گندم، ۱۸۵ متریک تن نخود، بیش از ۱۳۰ متریک تن روغن نباتی و ۱۵ متریک تن نمک را به نزدیک به ۷۰ هزار نفر برای دو ماه خریداری کند.

این در حالی است که دو روز قبل دو ادارۀ سازمان ملل متحد نسبت به افزایش نیاز فوری به غذا و گرسنگی در افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر هشدار دادند.

برنامه جهانی غذا و ادارۀ مواد غذایی و زراعت ملل متحد ابراز نگرانی کرده اند که ناامنی و محدودیت‌ها بر مردم و کالاها در افغانستان، نایجریا، سومالیا، سودان، یمن و چندین کشور دیگر باعث افزایش گرسنگی خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ۲۲ کشور در جهان در معرض خطر گرسنگی شدید قرار دارند. اما نشان داده شده است که وضعیت نه کشور بیش از سایرین، نگران‌کننده است.

به گفتۀ این اداره‌های سازمان ملل متحد، مردم در این کشورها با گرسنگی مواجه هستند و نسبت به کمبود مواد غذایی به مسیر خطرناکی می‌روند. از همین‌رو این دو اداره برای نجات مردم در این کشورها از جامعۀ جهانی خواستار کمک شدند. سازمان ملل می‌گوید که نادیده گرفتن این مشکل عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

به محض روی کار آمدن طالبان در افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱، کمک‌های جامعه جهانی به این کشور متوقف شد و ایالات متحده حدود ده میلیارد دالر ذخایر ارزی این افغانستان را نیز منجمد کرد.

این دو اقدام، افغانستان را با یک بحران اقتصادی شدید مواجه کرد و رقم افراد نیازمند که برای زنده ماندن به کمک‌های بشری وابسته اند، نیز در این کشور افزایش یافت.

برنامه توسعه‌ای ملل متحد ماه گذشته گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن ۳۴ میلیون نفر در افغانستان زیر خط گرسنگی زندگی می‌کنند در حالی که در سال ۲۰۲۰ این رقم حدود ۱۵ میلیون بود.

XS
SM
MD
LG