لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: اگر کشورها به طالبان انعام بدهند، از آنان انتقام خواهیم گرفت


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که اگر ثابت شود که دیگر کشورها برای حمله بر نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان انعام داده باشند، از آنان انتقام گرفته خواهد شد.

رییس جمهور ترمپ که روز پنجشنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) با مصطفی الکاظمی، صدر اعظم عراق در یک کنفرانس خبری در قصر سفید صحبت می‌کرد، مشخص نکرد که در مورد انعام کدام کشور مشخص به طالبان صحبت می‌کند، اما پیش از این روسیه و ایران به پرداخت پول به طالبان در ازای کشتن سربازان امریکایی متهم شده بودند.

شبکۀ سی ان ان هفتۀ گذشته گزارش دادکه اسناد معتبر در دست دارد که نشان می‌دهد ایران به خاطر کشتن نیروهای امریکایی و ایتلاف در افغانستان، به طالبان پاداش داده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، دلیل حملۀ نظامیان امریکایی بر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در اوایل جنوری سال روان در حملۀ هوایی در نزدیکی میدان هوایی شهر بغداد عراق کشته شد، کمک ایران به طالبان بوده است.

پیشتر از آن مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز در مصاحبه با رادیو آزادی گفته بود که ایران طالبان را تسلیح می‌کند، هرچند ایران گفته‌های آقای پمپیو را "اتهامات بی‌اساس" خوانده و رد کرده است.

رییس جمهور ترمپ روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که اگر گزارش‌ها در مورد انعام کشورها به طالبان واقعیت ثابت شود "آنان (کشورها) را بسیار سخت خواهیم کوبید".

چندی پیش نشر گزارش‌ روزنامۀ نیویارک تایمز که گویا در مورد پرداخت پول انعامی از سوی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی مستقر در افغانستان، به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گزارش‌دهی شده بود، غوغای سیاسی را در واشنگتن به راه انداخت.

پس از نشر گزارش نیویارک تایمز، آقای ترمپ بار بار این گزارش را رد کرده و گفته است که گزارش "جعلی" و "ساختگی" است تا به وی و حزب جمهوریخواه آسیب وارد شود.

در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری امریکا که آقای ترمپ نیز نامزد حزب جمهوریخواه در آن است، رقیبان دموکرات رییس جمهور ترمپ از وی انتقاد کرده اند که گزارش‌های استخباراتی را در مورد کشتار سربازان امریکایی به قدر کافی جدی نگرفته است.

XS
SM
MD
LG