لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی صلیب سرخ از ادامه حملات بر مراکز صحی در افغانستان


کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ از افزایش "حملات عمدی" بر مراکز صحی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که ادامه خشونت در این کشور میلیون‌ها افغان را از خدمات صحی محروم خواهد کرد.

این کمیته روز چهارشنبه ۱۷ جون (۲۸ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تداوم حملات بر مراکز صحی در اوج شیوع کروناویروس در افغانستان منجر به مشکلات بیشتر در این کشور خواهد شد.

به گفته این کمیته شهروندان افغانستان نسبت به هر زمان دیگر به دلیل همه‌گیری کروناویروس نیاز به مراقبت‌های صحی دارند.

خوان پیدرو سکاریر، رییس نمایندگی مرکزی کمیتۀ صلیب سرخ در افغانستان افزوده است: "بحران اخیر در افغانستان مایه نگرانی جدی ما است. بعد از آنکه امیدواری‌ها در نتیجه کاهش نسبی خشونت‌ها در ماه‌های فبروری و مارچ به میان آمد، ما دوباره شاهد خشونت ها هستیم."

او همچنان گفت که تلفات غیرنظامیان با گذشت هر روز در افغانستان رو به افزایش است.

در این اعلامیه به حملۀ اخیر مهاجمان بر شفاخانۀ دولتی دشت برچی در غرب کابل که توسط سازمان داکتران بدون سرحد حمایت می‌شد، اشاره شده و در آن آمده که ادامه این وضعیت، اوضاع را برای سکتور صحت در این کشور وخیم‌تر کرده است.

پس از این حملۀ که یک قابله این نهاد، ۱۵ مادر، دو کودک و شش نفر دیگر کشته شدند، دو روز داکتران بدون سرحد به فعالیت‌های شان در ساحه دشت برچی دادند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنان با اشاره به عرضه خدمات صحی در ولایت قندهار گفته است که با وجود جنگ میان نظامیان افغان و طالبان آنان در تلاش فراهم کردن خدمات صحی برای دست‌کم شش میلیون نفر در مناطق جنوبی افغانستان اند.

در این اعلامیه همچنان آمده است: "تعدادی از کارمندان صحی در افغانستان به کووید۱۹ مبتلا شده اند که این خود قابل نگرانی بوده که در نتیجه، فشار بیشتر را سیستم صحی متحمل میشود. شفاخانه میرویس در اثر اختلال در سیستم تدارکاتی ناشی از شیوع کووید۱۹ به صورت منظم با کمبود ماسک و مایع دستشویی مواجه می‌گردد".

این سازمان همچنان گفته است که آنان در جنوب افغانستان به دلیل گسترش شیوع کروناویروس با کاهش اهدای خون مواجه شده اند.

ایرین او کانر، مسوول آی‌سی‌آر‌سی در پروژه شفاخانه میرویس قندهار افزوده است: "ما با مشکلاتی مانند اختلال در مسیر تدارکاتی مواجه می‌گردیم که آی‌سی‌آر‌سی می‌تواند در آن کمک نماید؛ اما وادارساختن مردم برای اهدای خون حین شیوع کووید۱۹ از آن هم مشکل‌تر است."

پیش از این شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که طالبان حملات شان را در بخش‌های این کشور شدت داده اند که تنها در دو هفته اخیر ۸۹ غیرنظامی کشته شده و ۱۵۰ تن دیگر زخمی شده اند.

نگرانی‌ها از افزایش حملات عمدی بر مراکز صحی در افغانستان همزمان با گسترش کروناویروس در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آخرین آمار وزارت صحت تا اکنون ۲۶هزار و ۸۷۴ نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان، ۵۰۴ در نتیجۀ این بیماری جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG