لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از افزایش واقعات مثبت پولیو در افغانستان


وزارت صحت عامۀ افغانستان ثبت ۱۹ واقعۀ مثبت پولیو را از آغاز سال روان میلادی تا کنون در آن کشور "نگران کننده" توصیف کرده است.

ماموسی زیور، معین وزارت صحت عامۀ افغانستان روز پنجشنبه ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب) در مراسمی به مناسبت روز جهانی مبارزه با پولیو گفت که اکنون ویروس وحشی پولیو در ولایت‌های قندهار، هلمند، ارزگان، کنر و ننگرهار محدود شده است.

بر اساس آمار وزارت صحت عامۀ افغانستان امسال هشت مورد مثبت پولیو در ولایت ارزگان، پنج مورد در ولایت هلمند، سه مورد در قندهار و یک یک مورد در ولایت‌های پکتیکا، کنر و ننگرهار ثبت شده است.

اکثر موارد مثبت پولیو در ساحاتی تثبیت شده است که زیر ادارۀ طالبان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان قرار دارد.

موارد مثبت پولیو در افغانستان پس از آن افزایش یافت که طالبان در چند سال اخیر با کمپاین سرتاسری تطبیق واکسین پولیو در ساحات زیر ادارۀ خود مخالفت کرده و در بسا موارد کمپاین پولیو در این ساحات تطبیق نشده است.

افزون بر این، به گفتۀ مقام‌های افغان رفت و برگشت مردم در امتداد مرزهای افغانستان و پاکستان دلیل دیگر افزایش واقعات پولیو در افغانستان بوده است. اکثر واقعات پولیو در افغانستان در ولایت‌های هم مرز این کشور با پاکستان ثبت شده است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز، ناامنی، ممانعت مخالفان مسلح با تطبیق کمپاین پولیو و تردد مردم در امتداد مرزهای افغانستان و پاکستان را دلایل عمدۀ عدم تطبیق کمپاین واکسیناسیون و افزایش موارد پولیو در افغانستان خوانده است.

بر بنیاد آمار وزارت صحت عامۀ افغانستان تنها در سال روان ۸۰۰ هزار کودک در سراسر افغانستان از تطبیق واکسین پولیو محروم شده اند.

اکنون موارد مثبت پولیو تنها از افغانستان و پاکستان گزارش می‌شود و سازمان‌های جهانی که در زمینۀ مبارزه با پولیو دست اندر کار اند، ابراز امیدواری می‌کنند که این بیماری تا چند سال آینده از جهان به کلی محو شود.

لورانس چابیراند، متخصص برنامۀ معافیت در دفتر صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در افغانستان گفت: "ما برنامه‌های خود را به گونه‌ای عیار ساختیم که امید است پولیو در یک دوره سه تا چهار سال محو گردد."

XS
SM
MD
LG