لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر به جهان: به معافیت سفرهای سران طالبان پایان دهید


دیدبان حقوق بشر از جامعه جهانی خواسته است که در پاسخ به تصمیم طالبان مبنی بر مسدود نگهداشتن مکاتب دختران، به معافیت سفر مقام‌های این گروه پایان بخشد.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) با نشر بیانیه‌ای همچنان گفت: "دولت‌ها باید از پایان دادن به معافیت‌های ممنوعیت سفرهای که برخی از رهبران ارشد طالبان را محدود می‌کند، حمایت کنند. آن‌ها باید از نشست‌های که سبب ایجاد اعتبار برای رهبران طالبان می‌شود، خودداری کنند."

مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر از کشورهای کمک‌کنندۀ به ویژه ایالات متحدۀ امریکا، آلمان بریتانیا و اتحادیۀ اروپا خواسته است که در این خصوص اقدامات جدی را روی دست گیرند.

طالبان در حدود دو هفتۀ گذشته محدویت‌های تازۀ را علیه زنان و دختران افغان وضع کردند که این کار آنان، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشت.

این گروه برخلاف تعهدات‌اش در روز نخست سال تعلیمی جدید، یک بار دیگر اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران برای مدت نامعلوم مسدود باقی خواهد ماند.

پس از آن، مقام‌های طالبان محدویت‌های را بر سفر زنان "بدون محرم" وضع کرده و آنان به شرکت‌های هوایی افغانستان دستور دادند که از سفر زنان بدون محرم شرعی به بیرون از این کشور جلوگیری کنند.

در تازه‌ترین مورد، وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت این گروه محدویت‌های جدید را برای رفتن زنان و مردان به پارک‌های تفریحی وضع کرد و گفت که پس از این، مردان و زنان همزمان نمی‌توانند به پارک‌های تفریحی بروند.

دیدبان حقوق بشر همچنین به کشورهای کمک‌کنندۀ افغانستان پیشنهاد کرده است که با گروه‌های که برای پشتیبانی از حقوق زنان و دختران در این کشور فعالیت دارند، همکاری کنند.

این نهاد همچنین تاکید کرده است که باید برنامه‌های آموزشی جدید برای دخترانی ایجاد شود که آنان از هفت ماه به این‌سو از آموزش باز مانده اند.

خانم بار اضافه کرده است که شهروندان افغانستان نباید به‌ خاطر سو استفاده‌های طالبان مورد مجازات قرار گیرند. او تاکید کرده است که اهدا کنندگان بین‌المللی باید اطمینان یابند که هیچ بودجه‌ای برای پشتیبانی از برنامه‌های که دختران را مستثنا قرار می‌دهد، اختصاص نیابد.

این در حالی است که روز گذشته اتحادیۀ اروپا به تصمیم طالبان منبی بر مسدود ماندن مکاتب متوسطۀ و لیسه دختران واکنش نشان داده و گفت که ممنوعیت آموزش دختران باعث تضعیف اعتبار طالبان در جهان خواهد شد.

این اتحادیه با نشر اعلامیه‌ای این اقدام طالبان را محکوم کرد و آن را نقض آشکار حق اساسی آموزش برای همۀ کودکان عنوان کرد.

پیش از آن، امریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و نمایندهٔ عالی اتحادیهٔ اروپا در یک اعلامیهٔ مشترک این اقدام طالبان را تقبیح کردند. این کشورها از طالبان خواستند تا فوراً‌ تصمیم شان را پس بگیرند؛ تصمیمی که به گفتهٔ آنان عواقب آن فراتر از صدمه دیدن دختران افغان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG