لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش افغانستان برای رفع کمبود آکسیجن


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که موج سوم کروناویروس با سرعت در سراسر این کشور در حال انتشار است و این وزارت تلاش می‌کند که مشکل کمبود آکسیجن را در شفاخانه‌های اختصاصی کووید۱۹ حل کند.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان روز یکشنبه ۲۰ جون (۳۰ جوزا) به خبرنگاران گفت که به دلیل افزایش بیماران جدی، نیاز به آکسیجن نیز بیشتر شده است.

آقای مجروح افزود که در حال حاضر شفاخانه‌های کووید۱۹ در کابل از منابع داخلی خود شان آکسیجن را تامین می‌کنند و روزانه ۲۰۰ بالون نیز از سکتور خصوصی خریداری می‌شود.

او گفت که در ولایت غزنی دستگاه تولید آکسیجن فعال شده، اما معضل برق است که به زودی حل می‌شود و همچنان دستگاه‌های تولید آکسیجن در شفاخانه کووید۱۹ لوگر، دایکندی، کنر و لغمان فعال شده است.

سرپرست وزارت صحت افغانستان گفت: "به شما اطمینان می‌دهم که در پنج ولایت دیگر هم‌اکنون تیم‌های تخنیکی ما مشغول اند و طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده لوله‌کشی و پلان نصب دستگاه تولید آکسیجن تمام خواهد شد."

بر اساس تصمیم وزارت صحت، با حل مشکل امنیتی روند نصب دستگاه تولید آکسیجن در شفاخانه‌ها ولایات هرات، هلمند، فراه و سرپل در مرحله دوم تکمیل خواهد شد.

همچنان بر اساس معلومات وزارت صحت، ریاست صحت عامه هرات با دانشگاه مشهد ایرانی تفاهمنامه‌ای را امضا کرده که در هر هفته ۴۰ تن آکسیجن مایع وارد هرات خواهد شد که تا حدی کمبود آکسیجن را در زون غرب مرفوع خواهد کرد.

آقای مجروح همچنان گفت که از جملۀ ۳۵۰۰ بالون آکسیجن خریداری شده از ایران، ۹۰۰ بالون آن صبح امروز یکشنبه به مرز هرات رسیده است.

در ولایات کندز روزانه تا ۲۰۰ بالون آکسیجن از تاجیکستان وارد می‌شود و در بلخ دو تاجر افغان ۳۰۰ بالون آکسیجن را از اوزبیکستان می‌خرند و در اختیار شفاخانه ولایتی کووید۱۹ قرار می‌دهند.

سرپرست وزارت صحت گفت که ده دستگاه تولید آکسیجن پس از طی مراحل تدارکاتی از ترکیه خریداری خواهد شد.

این وزارت روز یکشنبه گزارش داد که در یک شبانه‌روز گذشته ۱۹۲۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شده و ۹۳ بیمار دیگر فوت کرده اند.

با این حساب آمار رسمی ابتلا به کووید۱۹ در افغانستان به ۱۰۳هزار و ۹۲۱ و مرگ و میر ناشی از این بیماری ۴۲۱۵ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG