لینک های دسترسی

Breaking News

فیروز: ممکن ۱۶ میلیون افغان به کروناویروس مبتلا شوند و ۱۱۰ هزار نفر بمیرند


وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید که در صورت عدم توجه شهروندان به توصیه‌های صحی، پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که امکان مبتلا شدن بیش از نیم جمعیت آن کشور به کروناویروس وجود دارد.

فیروزالدین فیروز روز سه شنبه ۲۴ مارچ (پنجم حمل) در یک نشست خبری گفت که در حال حاضر ۴۲ واقعه مثبت کروناویروس در ۱۳ ولایت افغانستان ثبت شده است که ۴۱ تن از مبتلایان مرد و یک مبتلا زن است.

آقای فیروز افزود که در هفته‌های آینده تعداد واقعات مثبت این ویروس در افغانستان افزایش خواهد یافت؛ اما به گفتۀ وی "در صورت عدم همکاری و هماهنگی در تمام سطوح" افزایش واقعات، تکان‌دهنده خواهد بود.

فیروز گفت: "هشدار دهنده است؛ اما باید به سمع مردم برسانم تا جدیت را بیشتر بسازند. سازمان صحی جهان می‌گوید که بیشتر از ۸۰ درصد مردم خصوصاً مردم افغانستان به این مبتلا خواهند شد، وقتی محاسبه می‌کنیم بیش از ۱۶ میلیون هموطن ما به این مبتلا خواهند شد".

به گفته وزیر صحت عامه افغانستان، از میان ۱۶ میلیون، ۷۰۰ هزار نفر نیاز به بستر شدن در شفاخانه‌ها دارند و از این میان ۲۱۰ هزار نفر دیگر نیاز به مراقبت‌های جدی خواهند داشت. او گفت: "از ۲۱۰ هزار فرد، احتمال فوت ۱۱۰هزار نفر وجود دارد".

در همین حال، قرار است قیود گشت و گذار روزانه در ولایت هرات نیز اجرا شود. وزیر صحت گفت که طرزالعمل "روز بندیز" نهایی خواهد شد و به زودترین فرصت در هرات اجرا می‌گردد. به گفته آقای فیروز، محدودیت‌های "روزبندیز" کمتر از قرنطین است.

در حال حاضر ۲۲ واقعه مثبت کروناویروس در هرات، چهار واقعه در سمنگان، سه واقعه در بلخ، سه واقعه در لوگر، دو واقعه در کابل، دو واقعه در زابل، دو اقعه در فراه و چهار واقعۀ دیگر در کاپیسا، دایکندی، قندهار و بادغیس ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG