لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخله: شهروندان کابل در ایام عید در خانه بمانند


وزارت داخلۀ افغانستان اعلام کرده است که به دلیل جلوگیری از شیوع کروناویروس در این کشور، پولیس کابل در روزهای عید تدابیر شدید را روی دست خواهد گرفت.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت روز جمعه ۲۲ می (دوم جوزا) در پیامی به رسانه‌ها گفت که بر اساس فیصله کابینۀ حکومت افغانستان در روزهای عید تدابیر شدید به هدف جوگیری از گذشت و گذار مردم در شهر کابل اتخاذ خواهد شد.

وزارت داخله از باشندگان این ولایت خواسته است که از تردد غیرضروری در روزهای عید خودداری کنند.

سخنگوی وزارت داخله تاکید کرد که کابل در سه روز عید به گونۀ کامل قرنطین خواهد بود و "پولیس تمامی مسیرهای رفت و آمد به داخل شهر را مسدود خواهد کرد".

نماز عید در خانه

سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان از مردم خواست که از تجمعات و حضور گسترده در مساجد خودداری کنند و اگر برای ادای نماز عید به مساجد میروند باید ماسک و دست‌کش بپوشند و فاصلۀ اجتماعی را رعایت کنند.

عبدالحکیم منیب، سرپرست این وزارت در یک کنفرانس مشترک خبری با وزیر صحت عامۀ افغانستان گفت افرادی که بیمار‌های مختلف دارند و حتی از مبتلا شدن به کروناویروس در هراس اند، نمازهای عید شان را به گونۀ انفرادی در خانه‌های شان ادا کنند.

او افزود: "فتوای ما این است که شرایط هر دو طرف را باید مراعات کنیم. هدف، خدا ناخواسته ترک عبادت نیست، مکلف استیم که عبادت خود را بکنیم، اما این کار نباید ضرر به دیگرها داشته باشد."

فیروالدین فیروز، وزیر صحت نیز از گردهمایی و حضور مردم در مساجد به هدف ادای نماز عید رمضان هشداد داد و از شهروندان این کشور خواست که باید توصیه‌های وزارت صحت را جدی بگیرند.

این در حالی است که رییس جمهور غنی در جلسۀ کابینه از شهروندان افغانستان خواسته است که به‌ هدف جلوگیری از شیوع بیماری کووید۱۹، از دید و بازدید در روزهای عید خودداری کنند.

وزارت صحت عامه دیروز اعلام کرد که حد اقل بین سه تا چهار شبانه‌روز گذشته تعداد بیماران کووید۱۹ به شکل بی‌سابقه افزایش یافته و شفاخانه‌های اختصاصی در این بخش بستر خالی برای بیماران ندارند.

به گفته این وزارت تا اکنون ۹۲۱۶ واقعه مثبت کروناویروس در سراسر این کشور به رسیده و ۲۰۵ تن دیگر جان‌های شان را از دست داده اند.

دفتر هیات معاونت ملل متحد (یوناما) ضمن مبارکی عید از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است تا در روز های عید برای توقف خشونت هر آنچه در توان دارند انجام دهند.

XS
SM
MD
LG