لینک های دسترسی

Breaking News

کمک ۴۶۸هزار دوز واکسین کووید۱۹ به افغانستان


وزارت صحت عامۀ افغانستان اعلام کرد که ۴۶۸هزار دوز واکسین کووید۱۹ از کمک‌های یونیسف به حمایت مالی اتحادیه اروپا در چهار چوب برنامۀ کواکس به کابل رسید.

کواکس برنامۀ سازمان جهانی صحت است که بر اساس آن به کشورهای فقیر واکسین کووید۱۹ فراهم می‌شود.

داکتر وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامۀ افغانستان روز دوشنبه هشتم مارچ (۱۸ حوت) هنگام تحویل‌گرفتن این محموله گفت که ایتلاف جهانی واکسین به افغانستان ۱۶ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را تعهد کرده است.

او با اشاره به محمولۀ جدید واکسین کووید۱۹ افزود: "به گونۀ متواتر محموله‌های دیگر نیز به افغانستان می‌رسد. برعلاوۀ این دولت افغانستان و وزارت صحت تلاش می‌کند که ۱۶ تا ۳۲ میلیون دوز واکسین دیگر از منابع مختلف مالی که از طریق ای آر تی اف و بانک انکشاف آسیایی فراهم شده، خریداری کند."

سرپرست وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که در دور دوم تطبیق واکسین کووید۱۹ تمام آموزگاران مکاتب و استادان پوهنتون‌ها تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

به گفتۀ آقای مجروح، در دور اول تطبیق واکسین کووید۱۹ در افغانستان، کارمندان صحی، نظامیان و خبرنگاران واکسین شدند.

بر اساس معلومات کواکس، برعلاوۀ واکسین در این محموله ۴۷۰هزار سرنج و ۴۷۰۰ بکس ایمنی نیز شامل است.

داکتر دیوید لای، یکی از مسوولان سازمان جهانی صحت گفت که واکسین کووید۱۹ برای مبارزه با همه‌گیری این بیماری گام بزرگ است و حصول اطمینان از کیفیت، مصوونیت و کارایی این واکسین از اولویت‌های این سازمان بوده است.

داکتر لای افزود: "واکسین تنها در صورتی مفید خواهد بود که با استراتیژی‌های صحت عامه ترکیب و درهم آمیخته شود. ما در جریان یک روز به این موفقیت دست نیافته ایم و در یک روز نیز آن را از دست نخواهیم داد."

شیما سن گوپتا، نمایندۀ یونیسف در افغانستان، گفت که با توزیع واکسین کمک‌شده، ۲۳۴هزار نفر به شمول آموزگاران در برابر کروناویروس وقایه خواهند شد.

این در حالی است که ۵۵هزار و ۸۶۸ واقعۀ مثبت کروناویروس، دوهزار و ۴۵۱ مورد مرگ ناشی از آن و بهبودی نزدیک به ۴۹هزار و ۵۰۰ بیمار در افغانستان به گونۀ رسمی ثبت شده است.

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده گزارش داده که تا روز دوشنبه هشتم مارچ (۱۸ حوت) در سراسر جهان بیش از ۱۱۶ میلیون و ۹۰۲هزار نفر به کروناویروس مبتلا شده و این بیماری جان بیش از دومیلیون و ۵۹۴هزار نفر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG