لینک های دسترسی

Breaking News

واقعات کووید۱۹ در شرق اروپا به بلندترین حد رسید


در حالیکه واقعات کووید۱۹ در جهان از مرز ۲۵۰ میلیون نفر گذشته است، شیوع این بیماری در کشورهای شرق اروپا به بلندترین حد رسیده است.

عامل بیشترین واقعات جدید کووید۱۹ در جهان شکل دلتای کروناویروس است که به شدت ساری بوده و بر اساس آمار رسمی هر روز بیش از ۵۵۵ هزار نفر را مبتلا می‌کند.

کارشناسان صحی خوشبین اند که اکثر کشورها، به ویژه پس از انکشاف و تطبیق واکسین کووید۱۹، خرابترین مرحلۀ همه‌گیری را پشت سر گذاشته اند، اما هشدار می‌دهند که فرارسیدن فصل سرما و تعطیلات زمستانی که در آن خانواده‌ها گرد هم جمع می‌شوند، سبب افزایش واقعات بیماری شده می‌تواند.

ماریا ون کرکهوف، مسوول فنی مبارزه با کووید۱۹ در سازمان جهانی صحت به خبرگزاری رویترز گفت: "فکر می‌کنیم که تا پایان سال ۲۰۲۲ کروناویروس را زیر کنترول بیاوریم...تا آن زمان می‌توانیم واقعات شدید بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را به پیمانۀ چشمگیر کاهش دهیم."

واقعات کروناویروس در شماری از کشورهای اروپایی به ویژه روسیه، اوکراین و یونان به بلندترین حد یا نزدیک به آن رسیده است. روسیه روز دوشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) از ثبت ۳۹۴۰۰ واقعه جدید کووید۱۹ خبر دارد که ۵۰۰۰ مورد آن در مسکو، پایتخت این کشور ثبت شده است.

کشورهای شرق اروپا که پایین‌ترین میزان تطبیق واکسین کووید۱۹ را دارند، شاهد افزایش واقعات این بیماری بوده و بیش از نصف واقعات جدید کروناویروس در جهان، در کشورهای اروپایی به ویژه شرق این قاره ثبت شده است.

در آلمان، با وصف میزان بلند تطبیق واکسین کووید۱۹، شیوع کروناویروس به بلندترین حد از زمان آغاز همه‌گیری رسیده است، تا حدی که داکتران مجبور شده اند عملیات‌های جراحی را که برای چند هفتۀ آینده برنامه ریزی شده بود به تاخیر بیندازند.

کروناویروس در جهان

برای نخستین بار در یک سال گذشته، جاپان روز یکشنبه گزارش داد که در یک روز گذشته در آن کشور هیچ کسی در اثر ابتلا به کووید۱۹ جان نباخته است. تا کنون بیش از ۷۰ درصد جمعیت جاپان واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند.

چین، پرنفوس‌ترین کشور جهان و خاستگاه همه‌گیری کروناویروس، روز یکشنبه ۸.۶ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را تطبیق کرد و با این حساب شمار دوزهای تطبیق شدۀ این واکسین در چین به ۲.۳ میلیارد دوز رسید.

شمار زیاد رهبران جهان بر ضرورت افزایش و گسترش برنامه‌های تطبیق واکسین، به ویژه در کشورهای فقیر، تاکید دارند.

آمار جهانی نشان می‌دهد که بیش از نصف جمعیت جهان کم از کم یک دوز واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند، اما در شماری از کشورهای فقیر کمتر از پنج درصد جمعیت واکسین شده اند.

یکی از دلایل عمدۀ مهار نشدن همه‌گیری کروناویروس نابرابری در دسترسی و تطبیق واکسین کووید۱۹ خوانده شده است که سبب گسترش و اوج دوبارۀ این همه‌گیری می‌شود.

XS
SM
MD
LG