لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید خشونت‌ها از سرعت اصلاحات برای مبارزه با فساد کاسته است – یوناما


دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می­‌گوید که افغانستان گام‌­های مثبت را برای ایجاد چارچوب­‌های قانونی و نهادهای قوی علیه فساد برداشته است، اما افزایش خشونت‌­ها از سرعت اصلاحات برای مبارزه با فساد کاسته است.

یوناما روز چهارشنبه چهارم اگست (۱۳ اسد)‌ پنجمین گزارش سالانه­‌اش را تحت عنوان "مبارزه افغانستان علیه فساد؛ شفافیت،‌ امانت‌داری و پاسخگویی را افزایش می­‌دهد"‌ نشر کرد.

در این گزارش آمده است: "در مدت تحت پوشش این گزارش از ماه جنوری سال ۲۰۲۰ میلادی تا ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی، دولت به حمایت خویش از اصلاحات در عرصه مبارزه با فساد ادامه داده است. اگرچه تاثیرات منفی کووید۱۹،‌ مذاکرات صلح و افزایش خشونت­‌ها پس از اعلام خروج نیروهای بین­‌المللی از سرعت این اصلاحات کاسته است."

یوناما به ایجاد کمیسیون مبارزه علیه فساد اشاره کرده و گفته است که چنین نهادها در صورت داشتن استقلال و انجام وظایف به گونۀ کامل، می‌­تواند روند اصلاحات را برای مبارزه با فساد تطبیق کند.

بربنیاد این گزارش، شمار دوسیه­‌هایی که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد به آن رسیدگی کرده، افزایش یافته است و نقش محکمه عالی افغانستان برای پاسخگویی بیشتر شده است.

دیبرا لاینز،‌ نمایندۀ ویژه سر منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان گفت که مبارزه موثر با فساد منجر به افزایش مشروعیت دولت، رفاه و ثبات می­‌شود.

در گزارش یوناما آمده است: "باید تلاش­‌های مداوم در عرصه تقویت میکانیزم­‌های نظارت و ارزیابی،‌ تسهیل بودجه عمومی و مدیریت عواید،‌ افزایش شفافیت، صداقت و عدم مصوونیت از مجازات بیشتر شود. "

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان تاکید کرده که آماده است افغانستان را در زمینه پیش‌برد اصلاحات در مبارزه علیه فساد اداری حمایت کند.

در گزارش همچنین آمده است که باید تاثیر اصلاحات ایجاد شده در مبارزه علیه فساد بررسی شود و "تلاش­‌های واقعی و مستمر" از جمله تقویت مکانیزم‌­های نظارت و ارزیابی" افزایش یابد.

محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دیروز پذیرفت که جامعۀ جهانی هنوز از اقدامات این کشور در راستای مبارزه با فساد قانع نشده است.

او گفت که در نشست ویژه بورد مشترک نظارت و انسجام "با تاسف برای تان بگویم که جامعه بین‌المللی را همکاران ما قانع نساختند که ما اقدامات جدی در قسمت زدایش فساد کرده ایم."

گزارش یوناما در حالی نشر شده که قرار است در ماه نومبر سال جاری میلادی نشستی به ادامه نشست ژنیو سال ۲۰۲۰ میلادی میان حامیان مالی افغانستان برگزار گردد و در مورد تمویل و کمک مالی جامعه جهانی به دولت افغاستان بحث شود.

XS
SM
MD
LG