لینک های دسترسی

Breaking News

اعضای سازمان جهانی صحت به ایجاد پیمان همه‌گیری توافق کردند


کشورهای عضو سازمان جهانی صحت روز یکشنبه ۲۸ نومبر (هفتم قوس) به توافق رسیدند تا روند ایجاد پیمان همه‌گیری آغاز شود و چگونگی عملکرد جهانی را در مقابله با بحران‌های آیندۀ فراگیر صحی مشخص کند.

کشورها توافق کردند تا یک نهاد بین‌الحکومتی برای تسوید متن و مذاکره در مورد پیمان سازمان صحی جهان برای جلوگیری، آمادگی و پاسخگویی به همه‌گیری ایجاد شود. قرار است کشورهای عضو سازمان جهانی صحت روز دوشنبه تا چهارشنبه آینده در ژنیو در مورد جزییات این طرح رایزنی و آن را نهایی کنند.

این در حالی است که همه‌گیری کووید۱۹ دوسال پس از شناسایی نخستین مورد این بیماری، هنوز هم جهان را در محاصرۀ خود گرفته و بروز اومیکرون، گونۀ جدید کروناویروس، نگرانی جدید جهانی را خلق کرده است.

بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ و مرگ نزدیک به ۵.۲ میلیون نفر در اثر ابتلا به آن، رهبران جهان را واداشت تا در مورد پاسخ جمعی جهانی فکر کنند که توان لازم برای جلوگیری از تکرار فاجعه‌های این چنینی را داشته باشد.

یک مقام اتحادیۀ اروپا گفت: "امروز اعضای سازمان جهانی صحت به گونۀ غیررسمی توافق کردند تا مذاکرات در مورد پیمان همه‌گیری آغاز شود. اکنون، رهبران جهان باید این فیصله را فردا رسماً تصویب کنند."

این دپلومات اروپایی با اشاره به شیوع گونۀ اومیکرون کروناویروس گفت: "رویدادهای هفته‌های اخیر بیش از هر وقت دیگر نشان داد که برای همبستگی رهبریت جهانی [در زمینۀ همه‌گیری] نیاز است. از رهبران جهان انتظار داریم که فردا تعهد مشترک شان را نمایش دهند. تحرک فزاینده وجود دارد—جهان باید آمادگی بهتری داشته باشد."

نشست هفتۀ روان شورای جهانی صحت، نهاد تصمیم‌گیرندۀ سازمان جهانی صحت که متشکل از ۱۹۴ عضو آن است، یک جلسۀ ویژۀ غیرمنتظره است تا چگونگی رسیدگی به همه‌گیری آینده را مشخص کند. نتایج این نشست، هر آنچه باشد، باید تا سال ۲۰۲۴ نهایی و عملی شود.

با آنکه سازمان جهانی صحت نشست چهار روزۀ وزیران صحت کشورها را که قرار بود هفتۀ آینده در ژنیو برگزار شود، به دلیل محدودیت‌های سفر و شیوع اومیکرون به تاخیر انداخت، نشست شورای جهانی صحت این هفته بدون سکتگی برگزار خواهد شد.

یک دپلومات اروپایی گفت که شیوع شکل جدید کروناویروس، زنگ خطر را به صدا آورد و همه را بیدار کرد. او گفت: "این [اومیکرون] نشان داد که [همه‌گیری کروناویروس] از پایان یافتن فاصلۀ زیاد دارد و جهان در واقع نیاز دارد که برای مقابله با آن کنار هم بایستد."

XS
SM
MD
LG