لینک های دسترسی

Breaking News

مبتلایان کروناویروس در جهان از ۱۵ میلیون نفر بیشتر شد


شمار مبتلایان کووید۱۹ در جهان از مرز ۱۵ میلیون نفر گذشت و قربانیان این بیماری نیز نزدیک به ۶۱۸هزار نفر شد.

براساس معلومات پوهنتون جانس هاپکینز، ایالات متحده با نزدیک به چهار میلیون مورد ابتلا و افزون بر ۱۴۲ هزار مرگ ناشی از کووید۱۹، بیشترین شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری را در جهان دارد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که واقعات کووید ۱۹ در سراسر امریکا به شدت روبه افزایش است و به گفتۀ وی وضعیت "احتمالاً، متأسفانه قبل از بهتر شدن، بدتر خواهد شد."

پس از ایالات متحده، برازیل با دو میلیون و ۱۶۰ هزار مورد ابتلا و ۸۱۴۸۷ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ دومین کشور متضرر از همه‌گیری کروناویروس در جهان است.

از رهگذر موارد ابتلا، هند با داشتن نزدیک به ۱.۲ میلیون واقعۀ مثبت وروسیه با حدود ۷۸۸ هزار مورد به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

اما از نظر تلفات، بریتانیا با ۴۵۵۸۶ هزار مورد مرگ، مکسیکو با ۴۰۴۰۰،ایتالیا با ۳۵۰۸۲و فرانسه با ۳۰۱۷۵ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ به ترتیب در جایگاه سوم تا ششم قرار گرفته اند.

از میان کشورهای جنوب آسیا، هند با بیش ۲۸۷۳۲ مورد مرگ ناشی از این بیماری در جایگاه نخست قرار دارد. ایران در همسایگی افغانستان با ۱۴۸۵۳ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ دومین کشور منطقه است که بیشترین تلفات را گزارش داده است.

افغانستان تا حال از مرگ ۱۱۹۰ نفر در اثر ابتلا به کووید۱۹ خبر داده است و به گفتۀ مقام‌های صحی افغان شمار مبتلایان این بیماری در آن کشور به ۳۵۷۲۷ رسیده است.

اما کارشناسان طبی معتقد اند که به دلیل کمبود آزمایشات طبی و ثبت و راجستر مبتلایان و درگذشتگان، ممکن رقم مبتلایان و مرگ و میر در افغانستان به مراتب بلندتر از آمار رسمی باشد.

هم اکنون کم و بیش ۱۵۰ واکسین کووید۱۹ در کشورهای مختلف جهان زیر کار است، اما شمار بسیار اندک آن به مرحلۀ آزمایش بالای انسان‌ها رسیده است و برخی از این واکسین‌ها نتایج امیدوار کننده را نشان داده اند.

با وجود آنکه برخی از آزمایشات ابتدایی این واکسین‌ها موفق عنوان شده است، مقامات می‌گویند که ممکن این واکسین تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آیندۀ میلادی در دسترس مردم قرار نگیرد.

XS
SM
MD
LG