لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: کروناویروس سبب مرگ ۱۴.۹ میلیون نفر در جهان شده است


سازمان جهانی صحت روز پنج‌شنبه پنجم می (۱۵ ثور) اعلام کرد که همه‌گیری کووید۱۹ از اول جنوری سال ۲۰۲۰ تا ۳۱ دسمبر ۲۰۲۱ به طور مستقیم و غیرمستقیم به مرگ نزدیک به ۱۴.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا منجر شده است.

آمار سازمان جهانی صحت نه تنها شامل افرادی است که مستقیماً در اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان باخته اند، بلکه شامل افرادی نیز می‌شود که در اثر تاثیرات غیر مستقیم همه گیری جان هایشان را از دست داده اند، از جمله مبتلایان سایر امراض که به دلیل محدودیت‌های همه گیری نتوانسته اند مراقبت‌های صحی لازمه را دریافت کنند.

از این میان، بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده،بیش از ۶.۲ میلیون تن در سراسر دنیا مستقیماً در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

با این حساب و بنابر این گزارش، رقم مرگ‌ومیر اضافی در این دوره حدود سه برابر مجموع آمار کسانی است که به‌صورت مستقیم بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت گفت: "این آمار نگران‌کننده نه تنها به تأثیر این همه‌گیری اشاره می‌کند، بلکه به نیاز همه کشورها به سرمایه‌گذاری در سیستم‌های صحی انعطاف‌پذیرتر اشاره می‌کند تا بتوانند در جریان بحران‌ها خدمات صحی ضروری را حفظ کنند. "

آقای گیبریسوس افزود: "سازمان جهانی صحت متعهد به همکاری با همه کشورها برای تقویت سیستم های اطلاعات صحی آنها برای تولید آمار بهتر برای تصمیم گیری بهتر و نتایج بهتر است. "

سازمان جهانی صحت گفته است که ۸۴ درصد مرگ و میرها "در جنوب شرق آسیا، اروپا و امریکا متمرکز بوده است".

به گفته سازمان جهانی صحت، میزان مرگ و میر نزد افراد مسن بیشتر بوده و مردان ۵۷ در صد جان باخته گان را تشکیل می‌دهند در حالیکه این آمار نزد زن‌ها ۴۳ در صد بوده است.
این سازمان معتقد است که بسیاری از کشو‌رها شمار مرگ و میر ناشی از کووید را کمتر از میزان واقعی برآورد کرده‌اند.

براساس گزارش جدید سازمان جهانی صحت تنها در هند ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مرگ ناشی از کووید۱۹ رخ داده است. یعنی این رقم ۱۰ برابر ارقام رسمی اعلام شده در این کشور بوده و تقریبا یک سوم مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹ در جهان است.

اما هند بر این گزارش شدیداً انتقاد کرده است. هند تا اکنون از مرگ ۵۲۳ هزار نفر به دلیل ابتلا به کووید۱۹ خبر داده است.

کارشناسان این نهاد بین‌المللی تایید کرده‌اند که اقدام‌های محدودکننده دولت‌ها از جمله قرنطین شهرها، از افزایش آمار تلفات ناشی از همه‌گیری کروناویروس جلوگیری کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG