لینک های دسترسی

Breaking News

رورابکر در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا شکست خورد


دانا رورابکر که از طرف‌داران سرسخت سیاست‌های دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا است، پس از ۱۴ سال عضویت در مجلس نمایندگان امریکا، در برابر رقیب دموکرات خود با تفاوت یک درصد رای شکست خورد.

این سیاستمدار ۷۱ ساله امریکایی، امور افغانستان را از نزدیک دنبال کرده و از حامیان جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان قلمداد می‌شود.

بشیر احمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش می‌گوید که رورابکر، افغانستان را به‌تر از هر سیاست‌مدار دیگر امریکایی می‌شناسد. او به صدای امریکا گفت: "با وجود این‌که آقای رورابکر یکی از دوست‌های نزدیک ما است و از سال‌ها سیاست‌های ما را حمایت کرده و شاید نبود او در کانگرس امریکا در کوتاه‌مدت جبران نشود، ولی دوست ما در کل دولت و ملت امریکا است و دوستی ما در آینده نیز ادامه خواهد یافت".

رورابکر در سال ۲۰۱۶ به دلیل این‌که جنرال دوستم نتوانست ویزای ورود به امریکا را به دست بیاورد، به شدت اعتراض کرد. او به روزنامۀ واشنگتن پست گفته بود: "جنرال دوستم را از دو دهه به این‌سو می‌شناسم. به نفع امریکا است که این فرمانده مجرب جنگ را در کنار خود داشته باشد. ولی با ندادن ویزای ورود به او، در حقیقت به او بی‌احترامی کرده ایم".

سخن‌گوی حزب جنبش می‌گوید که آقای رورابکر از حامیان جدی "حقوق اقلیت‌ها و نظام فدرالی" در افغانستان است و همین مسله سبب شده است تا روابط نزدیکی با جنرال دوستم داشته باشد.

در سال ۲۰۱۱، زمانی که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بود، از سفر آقای رورابکر به افغانستان که قرار بود در ترکیب یک هیات از کابل دیدن کند، جلوگیری صورت گرفت.

یک خبرنگار صدای امریکا که چندی پیش با آقای رورابکر در دفتر کارش مصاحبه کرده بود می‌گوید که قالین ساخت افغانستان و تصویری از جنرال دوستم بر دیوار دفتر کارش آویزان بوده است. او به خبرنگار صدای امریکا گفته بود که قالین را جنرال دوستم به عنوان تحفه از افغانستان برایش فرستاده است.

XS
SM
MD
LG