لینک های دسترسی

Breaking News

اتاق تجارت از بسته‌ماندن بندر دند پتان و وارد شدن زیان به تاجران افغان نگرانی کرد


اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از ادامه بسته‌ماندن بندر دند پتان، یکی از بنادر مرزی میان افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که ادامۀ این وضعیت، به سکتور خصوصی، به ویژه تاجران افغان، زیان‌های زیادی وارد شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، این بندر مرزی میان این دو کشور پس از آن بسته شد که هفته گذشته نیروهای طالبان و پاکستانی در مربوطات مرزی ولایت پکتیا با هم درگیر شدند.

خان جان الکوزی، یکی از اعضای هیات مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، روز شنبه ۲۶ نومبر (پنجم قوس) به صدای امریکا گفت که با بسته‌شدن این بندر، تاجران افغان با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

الکوزی افزود: "بدبختانه که مسدود شدن دروازه‌های بنادر یک مشکل سیاسی است. نه تنها که گذرگاه سپین بولدک، گاهی وقت‌ها بندر تورخم و حالا هم بندر دند پتان مسدود شده اند. شرایط در آنجا خراب است، همین که راه مسدود می‌شود به سکتور خصوصی دو طرف بسیار زیاد زیان وارد می‌شود."

او اضافه کرد که در حال حاضر، صد‌ها لاری حامل اموال تجارتی در هر دو طرف سرحد گیر مانده و منتظر باز شدن این گذرگاه استند. این عضو هیات مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که اخیراً گذرگاه مرزی چمن نیز به دلیل درگیری مرزی میان طالبان و نظامیان پاکستانی برای چند روز مسدود شد که در اثر آن، به تاجران افغان کم از کم، دو میلیون دالر زیان وارد شد.

مقام‌های طالبان و پاکستان دربارۀ بسته‌شدن بندر دند پتان ابراز نظر نکرده اند، اما برخی از باشندگان ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا می‌گویند که تلاش‌ها برای بازگشایی این بندر جریان دارد.

یک باشندۀ محل که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که تا اکنون مقام‌های محلی طالبان و پاکستانی چندین بار برای بازگشایی این بندر گفت گو کرده اند، اما این دیدارها تا حالا نتیجۀ در پی نداشته است.

او اضافه کرد که در حال حاضر، صدها نفر به شمول بیماران در دو طرف مرز منتظر بازگشایی این بندر را می‌کشند.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، نیروهای پاکستان و طالبان چندین بار در نقاط مرزی درگیر شدند که هر بار این درگیری‌ها منجر به انسداد گذرگاه‌های مرزی شده است.

مناقشه‌‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان از چندین دهه‌ به این‌سو میان این دو همسایه وجود داشته است. مرزبانان حکومت‌های پیشین افغانستان نیز چندین بار درگیری‌های خونینی با نظامیان پاکستانی داشته اند.

طالبان تلاش کرده اند تا مانع پلان‌های پاکستان برای تکمیل حصار مرز ۲۶۰۰ کیلومتری شوند،‌ خط مرزی که توسط حاکمان استعماری بریتانیا کشیده شده بود.

XS
SM
MD
LG