لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: پاکستان نقش جدی‌تر را در روند صلح افغانستان به عهده گیرد


محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان که مشترکأ با علی محمد خان، وزیر امور پارلمانی پاکستان، شفاخانه‌ای را در غرب کابل افتتاح می‌کرد، روی نقش پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان تأکید ورزید.

آقای دانش گفت که پاکستان می‌تواند نسبت به هر کشور دیگر نقش سازندۀ در مذاکرات صلح با طالبان داشته باشد.

او گفت:"ما از دولت پاکستان انتظار داریم و جدأ می‌خواهیم که در این پروسه نقش جدی‌تر را به عهده گیرد و از آغاز مذاکره بین الافغانی با محوریت دولت افغانستان حمایت جدی به عمل آورد".

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان افزود که حل مشکل افغانستان، بستگی به مذاکره میان دولت این کشور و طالبان دارد و جز این راهی نیست؛ هرچند وی تأکید کرد که از نقش سازنده‌ی هر کشور دیگر حمایت می‌کنند.

اما آقای دانش گفت "اگر کسی فکر کند که این مشکل (جنگ افغانستان) در غیاب دولت افغانستان و بدون حضور حکومت افغانستان قابل حل است، بدون تردید به خطا رفته و در حقیقت باور به صلح ندارد".

هرچند وی از مذاکرات زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان با طالبان، حمایت کرد.

شفاخانه محمد علی جناح، که دوصد بستر دارد، در منطقه دشت برچی در غرب کابل با هزینه ۲۴ میلیون دالر از سوی پاکستان ساخته شده و روز شنبه (۳۱ حمل) افتتاح گردید.

مراسم افتتاح این شفاخانه نیز با کنایه‌های به پاکستان آغاز شد؛ داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان گفت "از دست درازی، از دست بوسی مردم کاملأ مطلع استم و با پوست، خون و مغز استخوان خود این را لمس می‌کنم، احتیاجی افغان را کاملأ درک می‌کنم به مثابه یک افغان".

آقای فیروز افزود که مشکلات افغان‌های را درک می‎کند که برای به دست آوردن ویزه در عقب سفارت‌خانه‌ها منتظر می‌مانند تا به تداوی به کشورهای دیگر بروند.

البته وزیر صحت عامه افغانستان، واضح نساخت که منظورش از احتیاجی و دست‌بوسی افغان‌ها در کدام کشور است؛ اما روزهای گذشته، ویدیوی در صفحات اجتماعی به نشر رسیده است که نشان می‌دهد، عمران خان، صدراعظم پاکستان به دیدار بیماران در یکی از شفاخانه‌های پاکستان رفته و در آن‌جا، افغان‌های که جهت تداوی به آن شفاخانه رفته اند، دست‌های عمران خان را می‌بوسند و از وی سپاس‌گذاری می‌کنند.

هرچند این حاشیه‌ها در این مراسم وجود داشت؛ اما مقام‌های دو کشور به ادامه همکاری و بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان تاکید کردند.

علی محمد خان، وزیر امور پارلمانی پاکستان گفت که همکاری آن کشور به افغانستان در بخش صحت، ادامه خواهد یافت.

قرار است که یک شفاخانه صد بستر در ولایت لوگر و یک شفاخانه تداوی امراض کلیوی در ولایت ننگرهار نیز در آینده نزدیک افتتاح گردد که با همکاری مالی پاکستان ساخته شده است.

XS
SM
MD
LG