لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش ۴۰ درصدی حاصلات بادام دایکندی


مقام‌های محلی دایکندی می‌گویند امسال حاصلات بادام این ولایت بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته و قرار است بادام دایکندی از طریق دهلیز هوایی به ازبیکستان و امارات متحده عربی صادر شود.

سیدعبدالوهاب فیروزی، رییس زراعت، مالداری و آبیاری دایکندی روز چهارشنبه ۳ سپتمبر (۹ میزان) به صدای امریکا گفت که باغدارن این ولایت در سال‌های گذشته ۱۵ تا ۲۰ متریک تُن بادام تولید می‌کردند؛ اما امسال این رقم به ۲۵ متریک تُن افزایش یافته است.

آقای فیروزی افزود: "امسال خوشبختانه با سرازیر شدن باران و برف، خشک‌سالی رفع شد و تمام محصولات زراعتی افزایش یافته که به خصوص بادام بیش از ۴۰ فیصد افزایش یافته است."

آقای فیروزی همچنان افزود که امسال نخستین اتحادیۀ میوه خشک در این ولایت ایجاد شده و در تلاش اند که به زودی صادرات بادام را به کشورهای امارات متحده عربی و ازبیکستان از طریق دهلیزهای هوایی آغاز کنند.

بادام از تولیدات عمدۀ ولایت دایکندی است که به گفتۀ مقام‌ها به منظور معرفی این محصول، هر سال دو نمایشگاه بزرگ تولیدات زراعتی به خصوص بادام در کابل راه اندازی می‌شود.

در حال حاضر هفت کیلو بادام دایکندی در بازارهای کشور دو هزار تا ۳۵۰۰ افغانی فروخته می‌شود.

محرم حسین، یکی از باغداران بادام که سالانه سه‌ونیم تُن بادام به دست می‌آورد، گفت: "امسال ۴۸۰ سیر بادام ستاربایی، کف مل و رسا از باغ‌هایم محصول گرفتیم و قیمت‌اش نیز نسبت به سال پیش خوبتر است با قیمت بالاتر به فروش رساندیم."

به گفتۀ برخی از باغداران دایکندی، تولیدات زراعتی این ولایت در سال‌های اخیر رشد کرده است؛ اما هنوز در بخش بسته‌بندی معیاری و فروش آن به قیمت مناسب با مشکلات مواجه اند.

باغداران در دایکندی از حکومت می‌خواهند که برای بهبود اقتصاد مردم زمینۀ صادرات تولید بادام دایکندی را به خارج از افغانستان فراهم سازد.

بی‌نظیر یکتا، مسوول یکی از شرکت‌های تجارتی میوه خشک در دایکندی گفت: "خودم با چندین اتحادیه میوه خشک افغانستان بادام دایکندی را تا انگلستان، هند، فرانسه و دبی صادر کردیم و متقاضی خوب نیز در این کشورها دارد."

دولت افغانستان در دو سال اخیر به منظور صادرات میوه خشک و محصولات زراعتی کشور به خارج از افغانستان چندین دهلیز هوایی را ایجاد کرده است.

ولایت مرکزی دایکندی، یکی از مناسب ترین ولایات‌ برای تولید بهترین بادام در افغانستان است که به گفتۀ مقام‌ها ۲۴ نوع بادام در این ولایت تولید می‌شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG