لینک های دسترسی

Breaking News

بانک جهانی: بر انتقال ۲۸۰ میلیون دالر پول منجمد شدهٔ افغانستان توافق صورت گرفت


بانک جهانی روز جمعه ۱۰ دسمبر (۱۹ قوس ) اعلام کرد که تمویل کنندگان صندوق بازسازی افغانستان توافق کردند که ۲۸۰ میلیون دالر از پول‌های منجمد شده به برنامهٔ جهانی غذا و صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال برای فراهم‌آوری برنامه‌های غذایی و صحی در افغانستان انتقال ‌یابد.

بانک جهانی در بیانیه‌ای گفته است که ۱۸۰ میلیون دالر این پول به برنامهٔ جهانی غذا برای تامین خدمات غذایی و ۱۰۰ میلیون دالر آن به صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) برای ارایه خدمات صحی ضروری انتقال خواهد شد.

حکومت طالبان و اطاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از این تصمیم استقبال کرده است.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه طالبان به صدای امریکا گفت که "مقدار پول برای ما مهم نیست، چیزی که مهم است بازشدن مجرا‌های است که در آینده نیز می‌توان از آن استفاده کرد".

در بیانیۀ بانک جهانی آمده است: "این تصمیم اولین گام برای استفاده مجدد از وجوه صندوق بازسازی افغانستان برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در این زمان حساس است."

بانک جهانی گفته است که با این هزینه یونیسف می‌تواند برای ۱۲.۵ میلیون نفر خدمات صحی اولیه و ضروری را فراهم کرده و افزون بر آن زمینهٔ واکسین یک میلیون نفر را نیز فراهم کند.

بر علاوه، سازمان جهانی غذا با این پول برای ۲.۷ میلیون نفر کمک غذایی تهیه کرده و برای نزدیک به ۸۴۰ هزار مادر و کودک مواد تغذیی فراهم خواهد کرد.

این در حالی است که سه ماه پس از آن که گروه طالبان بر افغانستان مسلط شد، جمعیت ۳۹ میلیون نفری این کشور با اقتصاد در حال سقوط،‌ زمستان با کمبود مواد غذایی و فقر روز افزون مواجه است.

گروه بین‌المللی بحران با نشر گزارش تازه‌ای گفته است که اگر جامعۀ جهانی مساعدت اقتصادی را به افغانستان افزایش نبخشد، تلفات افغان‌ها در اثر گرسنگی و قطحی ناشی از بحران موجود بیشتر از تلفات جنگ ۲۰ سال اخیر در آن کشور خواهد بود.

صندوق بازسازی افغانستان از سوی ۳۴ نهاد و کشور کمک کننده حمایت و توسط بانک جهانی مدیریت می‌شود. این صندوق که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شده است، بزرگترین منبع مالی برای بودجهٔ ملکی افغانستان بود.

اما بانک جهانی پس از تسلط طالبان بازپرداخت این بودجه را تعلیق کرد و واشنگتن نیز انتقال دالر امریکایی به این کشور را توقف داد و در حدود نه میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان را نیز منجمد و کمک‌های مالی به این کشور را متوقف کرد.

افزون بر آن، صندوق بین‌المللی پول نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، به حالت تعلیق در آورد و آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

بانک جهانی گفته است: "با تمویل کنندگان صندوق بازسازی افغانستان کار خود را برای باز کردن وجوه اضافی این صندوق جهت حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد."

XS
SM
MD
LG