لینک های دسترسی

Breaking News

فعالیت ۲۸۷ رسانه در افغانستان متوقف شده است – انجمن ژورنالیستان


انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان (AIJA) از افزایش توقف فعالیت رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است در هشت ماه اخیر، ۲۸۷ رسانه در این کشور از نشرات باز مانده اند.

پرویز امین‌زاده، سخنگوی این انجمن روز سه شنبه ۱۰ می (۲۰ ثور) به صدای امریکا گفت که بر اساس یافته‌های آنان، تنها در چهار ماه نخست امسال، نشرات ۵۶ رسانه، تصویری، صوتی و چاپی در کابل و اکثر ولایات متوقف شده است.

این انجمن در ماه دسمبر ۲۰۲۱ با نشر گزارشی گفته بود که از زمان مسلط شدن طالبان بر این کشور، ۲۳۱ رسانه از فعالیت بازمانده و بیش از ۳۰۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کار شان از دست دادند.

آقای امین‌زاده مشکلات اقتصادی و اعمال محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و مشکلات امنیتی بر خبرنگاران را از عوامل عمدۀ توقف فعالیت رسانه‌ها در این کشور عنوان کرد و گفت که صد‌ها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بیکار شده اند.

بر اساس معلومات تازۀ انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در بیشتر از هشت ماه اخیر، حدود شش‌هزار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای شغل شان را از دست داده اند.

سخنگوی این انجمن از ادامۀ توقف فعالیت رسانه‌ها و اعمال فشار بر خبرنگاران در این کشور، ابراز نگرانی کرد و خواستار توجه در این زمینه شد.

این نهاد حامی خبرنگاران گفته است که پیش از حاکمیت طالبان بر افغانستان، ۵۴۳ رسانه تصویری، صوتی و چاپی در این کشور فعالیت داشت که در حال حاضر، برخی از رسانه‌های دیگر نیز در آستانه‌ای فروپاشی قرار دارند.

این در حالی است که اخیراً سازمان عفو بین‌الملل از افزایش سانسور در نشرات رسانه‌های افغانستان خبر داده و گفته است که در حال حاضر، کار خبرنگاری در این کشور در معرض تهدید قرار دارد.

این سازمان به تاریخ سوم می (۱۳ ثور) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت که نیاز است تا خبرنگاران و نهادهای حامی آنان در افغانستان، بدون ترس از انتقام به کار شان ادامه دهند.

این سازمان افزوده است که با حاکمیت طالبان بر افغانستان بسیاری رسانه‌ها در حال فروپاشی قرار دارند، در حالی که این رسانه‌ها در گذشته در نشر گزارش‌های مستقل شهرت داشتند.

بر اساس معلومات عفو بین‌الملل پس از مسلط شدن طالبان بر این کشور، ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای توقیف و مورد خشونت قرار گرفته ‌اند. این سازمان تاکید کرد که بیشتر آسیب را خبرنگار زن متحمل شده‌ اند.

XS
SM
MD
LG