لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت ملی: دو طالب رهاشده خبرنگار افغان را در غزنی ترور کرده اند


امنیت ملی افغانستان گفته است که نیروهای قطعات خاص این ریاست، عاملان ترور رحمت‌الله نیکزاد، رییس اتحادیه خبرنگاران غزنی را بازداشت کردند.

بر بنیاد خبرنامۀ امنیت ملی، مظنونین بازداشت شده حمیدالله فرزند عبدالحبیب و ذکراالله فرزند عبدالخلیل نام دارند و از جملۀ ۵۰۰۰ زندانی رهاشدۀ طالبان بوده اند.

ریاست امنیت ملی افغانستان گفته است که این افراد پس از رهایی دوباره به گروپ قاری عبید مسوول ترورهای هدفمند در شهر غزنی جذب و در جریان دوماه گذشته رحمت‌الله نیکزاد، یک قاضی و دو کارمندان مستوفیت ولایت غزنی را ترور کرده اند.

در اعلامیه آمده است: "متهمین بازداشت شده به جرم خویش اعتراف نموده و اظهار داشتند که به علاوۀ ترورها در چندین قضیه ماین‌گذاری و تروریستی دیگر نیز سهم فعال داشته اند".

طالبان هنوز در این مورد واکنش نشان نداده اند.

رحمت‌الله نیکزاد مسوول اتحادیه خبرنگاران غزنی و خبرنگار آزاد ده روز پیش در نزدیک منزل‌اش هدف گلوله‌باری قرار گرفت و کشته شد.

از سوی دیگر وزیر داخله افغانستان و رییس عمومی امنیت ملی این کشور نیز گفته اند که طالبان گروهی را به نام "کاروان عبیده" به کشتار هدفمند خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی و فعالان سیاسی ایجاد کرده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز با نشر گزارشی، پنج کشور - مکسیکو، عراق، افغانستان، پاکستان و هند- را به عنوان مرگبارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ قلمداد کرده است.

این سازمان گفته است که در جریان امسال پنج خبرنگار در افغانستان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG