لینک های دسترسی

Breaking News

سکس خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌‌دهد – پژوهش


سرطان پروستات دومین تومور شایع در نزد مردان است
سرطان پروستات دومین تومور شایع در نزد مردان است

مردانی که بیشتر در طول عمر شان انزال می شوند در مقایسه با کسانی که مقاربت جنسی کمتر داشته و کمتر انزال می شود، از خطر ابتلا به سرطان پروستات محفوظتر اند.

دانشمندان در ایالات متحده در سال ۱۹۹۲ پژوهشی را بالای مردان بین سنین ۲۰ ساله آغاز کردند. در این پژوهش ۳۲ هزار مرد شامل بود و تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت.

براساس یافته‌های این پژوهش مردانی که در سنین ۲۰ سالگی کم از کم ۲۱ بار در یک ماه انزال می شدند، ۱۹ درصد شانس کمتر ابتلا به سرطان پروستات را نسبت به مردانی داشتند که هفت مرتبه یا کمتر از آن در یک ماه انزال می شدند. مردانی که در سنین ۴۰ سالگی زیادتر انزال می شدند، ۲۲ درصد کمتر از دیگر همسالان شان به سرطان پروستات مبتلا می شدند.

جنیفر ریدر سرمحقق این پژوهش و پژوهشگر صحت عامه در دانشگاه هاروارد گفته است که بر اساس یافته‌های این پژوهش، تکرر انزال و مقاربت مصوون جنسی، عامل موثر کاهش دهندۀ خطر سرطان پروستات در نزد مردان است.

ریدر در پاسخ به ایمیلی به خبرگزاری رویترز نگاشته بود که تکرر انزال حتا معیاری برای سنجش وضعیت عمومی صحت مردان نیز بوده می تواند. با اینحال به گفتۀ وی باید یافته های این پژوهش توسط سایر مطالعاتی تایید شود که عوامل بیولوژیکی را در ایجاد سرطان پروستات بررسی می کند.

دومین سرطان مردان

انجمن سرطان ایالات متحده گزارش می دهد که پس از سرطان جلد، سرطان پروستات شایعترین تومور در میان مردان است. سرطان پروستات ۱۵ درصد تمام واقعات جدید سرطان مردان را در جهان تشکیل می دهد.

ریدر و همکارانش برای یافتن ارتباط بین تکرر انزال و سرطان پروستات، پاسخ مردان به پرسشنامه‌ها در مورد فعالیت و صحت جنسی آنان، سوابق آزمایشات طبی و لابراتواری این افراد را بررسی کردند تا دریابند که کدام یک از این افراد به تومور پروستات مبتلا شده اند.

در محدودۀ زمانی که این پژوهش صورت گرفته بود ۱۰۴۱ واقعۀ سرطان پروستات در نزد مردانی تثبیت شده بود که چهار تا هفت بار در یک ماه انزال می شدند و ۱۵۰۹ واقعۀ دیگر در میان مردانی دیده شد که هشت تا ۱۲ بار در یک ماه انزال می شدند.

همچنان ۸۰۷ مورد سرطان پروستات به کسانی نسبت داده شد که ۱۳ تا ۲۰ بار در یک ماه انزال می شدند و فقط ۲۹۰ مورد دیگر این تومور در میان افرادی دیده شد که بیش از ۲۱ بار در یک ماه انزال شده بودند.

پیامدهای ناگوار

با اینحال برخی دانشمندان سنجش تاثیر مقاربت جنسی بر ابتلا به سرطان را بسیار زود هنگام می دانند. سیوبهن ستکلیف پژوهشگر بیماری های سرطانی در دانشگاه واشنگتن در ایالت میزوری در پاسخ ایمیلی به خبرگزاری رویترز نگاشته است که مقاربت پیهم جنسی می تواند پیامدهای ناگواری چون ابتلا به مکروب‌های جهاز تناسلی را به بار آرد.

دقت و صحت پاسخ مردان در مورد تکرر انزال شدن آنان، یکی از محدودیت های این پژوهش عنوان شده است. همچنان در این پژوهش اکثراً مردان سفید پوست شرکت داشته اند و ممکن است که نتایج آن در میان جمعیت گوناگون نژادی، متفاوت باشد.

اما آنچه به گفتۀ پژوهشگران در پژوهش جدید تثبیت شده است، تاثیر مثبت محافظتی انزال شدن متکرر بر پروستات و کاهش خطر توموری شدن این غده می باشد.

سرطان پروستات در نزد مردان سالمند دیده شده و از هر ده بیمار مبتلا به این بیماری، شش نفر آن بالاتر از سن ۶۵ سال عمر دارد و از هر هفت مرد یکی آن در طول عمر به ویژه در پیری به این بیماری مبتلا می شود. ابتلا به این نوع سرطان پیش از سن ۴۰ سالگی نادر است.

در تهیۀ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و انجمن سرطان ایالات متحدۀ امریکا استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG