لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: کمیسیون تخطی رسانه‌ها به زودی ایجاد می‌شود


مقام‌های طالبان می‌گویند که برای رسیدگی به مشکلات و تخطی‌های رسانه‌ای در افغانستان، قرار است کمیسیون تخطی رسانه‌ها و کمیسیون مشترک رسانه‌ها و حکومت ایجاد شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه روز چهارشنبه دوم فبروری (۱۳ دلو) در نشستی در کابل گفت: "قانون رسانه‌های همگانی افغانستان قابل اجرا بوده، کمیسیون تخطی رسانه‌ها و کمیسیون مشترک رسانه‌ها و حکومت ایجاد خواهد شد."

آقای مجاهد افزود که با ایجاد این کمیسیون، هیچ نهاد و وزارت‌خانه‌ها در کار خبرنگاران و رسانه‌ها مداخله نخواهند کرد. او همچنین گفت که کار روی ایجاد کمیسیون دسترسی به اطلاعات و قانون حق دسترسی به اطلاعات جریان دارد و به زودی نتایج آن با رسانه‌ها شریک خواهد شد.

او تاکید کرد که زنان با "رعایت اصول اسلامی و ملی" می‌توانند آزادانه به کار و فعالیت شان در رسانه‌های این کشور ادامه دهند.

در نشست شش ماهه کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان مسوولان این کمیته، مشکلات خبرنگاران و رسانه‌های این کشور را با مسوولان طالبان در میان گذاشته و از آنان خواسته اند که برای حل آن در این مورد اقدام جدی کنند.

این در حالی است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شماری از خبرنگاران از این کشور فرار کرده و ده‌ها رسانه‌ در کابل و ولایات فعالیت شان را متوقف کرده اند.

دو روز پیش، مسوولان شبکۀ تلویزیونی آریانانیوز گفته اند که عبدالوارث حسرت، مجری برنامه‌های سیاسی و محمد اسلم حجاب، خبرنگار این تلویزیون روز گذشته توسط افراد طالبان بازداشت شده اند. آنان گفته اند که این دو خبرنگار از نزدیکی ساختمان تلویزیون آریانانیوز توسط استخبارات طالبان بازداشت و به جای نامعلوم انتقال داده شدند.

مسوولان این شبکۀ تلویزیونی در تازه‌ترین مورد تایید کرده اند که این دو خبرنگار پس از دو روز توقیف از بند طالبان رها شده اند. آنان در این مورد معلومات بیشتر نداده اند.

روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل برای جنوب آسیا این خبرنگاران را "خودسرانه و غیرقابل توجیه" خوانده و خواستار رهایی بی‌درنگ آنان شده است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با ابراز نگرانی از بازداشت این دو خبرنگار توسط طالبان، از رهبری این گروه خواست که باید در بارۀ علت بازداشت این خبرنگاران وضاحت دهند.

XS
SM
MD
LG