لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم ایتیوپیا به جنگ رفت؛ امریکا: این منازعه 'راه حل نظامی' ندارد


ایالات متحده روز چهار شنبه ۲۴ نومبر (سوم قوس) هشدار داد که جنگ داخلی ایتیوپیا "هیچ را حل نظامی" ندارد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که دپلوماسی "راه حل نخست، آخر و یگانه گزینه" برای پایان بخشیدن جنگ در ایتیوپیا است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جنگ ایتیوپیا ''هیچ راه حل نظامی'' ندارد.

این اظهارات مقام‌های امریکایی در حالی بیان شده است که بر اساس گزارش ها، ابی احمد، صدر اعظم ایتیوپیا، به خط مقدم جبهه در برابر شورشیان تیگری رفته است و به گزار رسانه‌های ایتیوپیایی رهبری جنگ را به عهده گرفته است.

عملیات نظامی حکومت به رهبری ابی احمد از یک سال به این سو بر ضد شورشیان تیگری ادامه داشته است،‌ اقدامی که موجب هشدار جامعهٔ بین المللی شده است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفته است: "آگاهی داریم که صدر اعظم ابی احمد امروز به خط مقدم جبهه رفته است و بر اساس گزارش رسانه ها،‌ ورزشکاران برجستهٔ ایتیوپیایی،‌ اعضای پارلمان، احزاب و رهبران منطقه‌ای نیز اعلام کرده اند که با صدر اعظم آن کشور در خط مقدم جبهه یکجا خواهند شد.''

تا حال مشخص نشده است که صدر اعظم ایتیوپیا به کدام خط مقدم جبهه رفته است و رسانه‌های دولتی نیز تصویر وی را در ساحهٔ جنگی نشر نکرده اند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده همچنین از همه جناح‌های درگیر جنگ خواسته است تا از لفاظی‌های تحریک آمیز و جنگ‌طلبانه خودداری کنند، از خویشتن‌داری کار بگیرند،‌ به حقوق بشر احترام بگذارند، اجازهٔ دسترسی کمک‌های بشردوستانه را بدهند و از غیرنظامیان حراست کنند.

اظهارات مقام‌های واشنگتن یک روز پس از آن بیان شد که نمایندهٔ خاص ایالات متحده برای شاخ افریقا از "پیشرفت نوپا" برای راه حل دپلوماتیک میان حکومت ایتیوپیا و شورشیان تیگری سخن گفت.

جفری فلتمن، نمایندهٔ خاص ایالات متحده برای شاخ افریقا، که اخیرا از ادیس ابابا، پایتخت ایتیویپا، به ایالات متحده برگشت، تلاش کرد تا آتش‌بس میان جناح‌های درگیر برقرار شود.

شورشیان تیگری در کم و بیش دو هفتهٔ گذشته به سمت ادیس ابابا، پایتخت ایتیویپا، پیشرفت داشته اند و با سایر گروه‌های شورشی بر ضد حکومت به رهبری ابی احمد، یکجا شده اند.

ابی احمد، صدر اعظم ایتیوپیا که در سال ۲۰۱۹ میلادی برنده جایزۀ نوبل صلح شد، در نومبر سال ۲۰۲۰ قوای تیگری را به حمله بر نظامیان آن کشور متهم کرد و جنگ علیه تیگری‌ها را آغاز کرد.

اما قوای قومی تیگری گفته است که صدر اعظم آن کشور پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید، تیگری‌ها را هدف آزار و اذیت قرار داده است.

پس از حملات نظامیان ایتیوپیایی بر تیگری‌ها، رهبران تیگری جنگ چریکی را بر ضد حکومت به رهبری ابی احمد آغاز کردند،‌ زیرا آنان از پست‌های کلیدی حکومت به حاشیه رانده شدند.

مردم تیگری از چندین دهه به این‌سو بر سیاست ایتیوپیا تسلط داشت تا اینکه ابی احمد در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید و از آن زمان به این‌سو تیگری‌ها تلاش دارند تا قدرت ابی احمد را از بین ببرند.

XS
SM
MD
LG