لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر اتحادیۀ اروپایی: روند انتخابات افغانستان قابل قبول نیست


پیری میاودون، سفیر اتحادیۀ اروپایی در افغانستان، از روند برگزاری انتخابات رو در راه در افغانستان نگران است و می‌گوید که تلاش‌های جاری در این راستا کافی نیست.

ناامنی، کمبود ظرفیت، موجودیت بست‌های خالی در کمیسیون مستقل انتخابات، دسترسی کمتر مردم و موارد دیگر را از عواملی است که به باور آقای میاودون روند انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را با چالش روبه‌رو کرده‌است.

پیری میاودون به رادیو آزادی گفته است که تلاش‌های جاری برای برگزاری انتخابات کافی نیست و به باور وی این روند قابل قبول نبوده و در مسیر درست حرکت نمی‌کند.

آقای میاودون گفت که اتحادیۀ اروپایی با کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در بخش مالی و تخنیکی کمک کرده و از آن حمایت می‌کند.

شماری از نهادها و جریان‌های سیاسی و اعضای شورای ملی افغانستان نیز پیش از این، در مورد چگونگی روند انتخابات ابراز نگرانی کرده بودند.

کمیسیون مستقل انتخابات ۲۸ میزان سال روان خورشیدی را زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها تعیین کرده‌است و از بیش از یک ماه به این‌سو پروسه ثبت‌نام را آغاز کرده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برخی مشکلات در برابر این پروسه را می‌پذیرد، اما امنیت را چالش بزرگ در برابر برگزاری انتخابات می‌داند.

سید حفیظ‌الله هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به رادیو آزادی گفته است که از جمع ۷۳۰۰ مرکز ثبت نام رای‌دهندگان ۹۸۴ مرکز به دلیل نگرانی‌های امنیتی بسته مانده است.

با اینحال آقای هاشمی گفته است که اشتراک مردم در روند ثبت نام رای‌دهندگان رو به افزایش است.

فیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نیز نگرانی اتحادیه اروپایی را تایید می‌کند و می‌گوید که در این اواخر کشمکش سیاسی نیز در روند انتخابات اضافه شده است.

یوسف رشید رئیس این بنیاد به رادیو آزادی گفته است که این همه مشکلات عدم موجودیت اراده قوی برای برگزاری انتخابات شفاف و سرتاسری را بیان می‌کند.

XS
SM
MD
LG