لینک های دسترسی

Breaking News

کشورهای اروپایی از تاخیر دریافت واکسین کووید۱۹ شاکی اند


وزیر صحت شش کشور اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۵ جنوری (۲۶ جدی) طی یک نامه‌ای"نگرانی شدید" شانرا از تاخیر در انتقال واکسین کووید۱۹ شرکت فایزر و بیوان‌تک به کمیسیون اروپا ابراز داشتند.

وزرای صحت دنمارک، استونیا، فنلند، لتوانیا، لتویا و سویدن در این نامه گفته اند که این وضع "غیرقابل پذیرش " بوده و "از اعتبار روند واکسیناسیون می کاهد".

وزارت صحت آلمان روز جمعه اعلام کرد که انتقال و تحویل‌دهی واکسین کووید۱۹ شرکت های فایزر و بیوان‌تک به کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل کار در کارخانه داروسازی این شرکت در بلجیم در هفته های آینده به تأخیر می افتد.

در بیانیهٔ وزارت صحت آلمان آمده است: "کمیسیون اتحادیه اروپا و از طریق آن، کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطلع شدند که شرکت فایزر به دلیل اصلاحاتی که در دستگاه تولیدی ‘پرس’ انجام خواهد شد، قادر به تحویل مکمل حجم از قبل تعهد شده واکسین برای سه تا چهار هفته آینده نخواهد بود."

بر بنیاد گزارش وزارت صحت عامه آلمان، شرکت فایزر گفته است که هدف از این نوسازی در دستگاه تولیدی، افزایش ظرفیت تولید واکسین می‌باشد.

تطبیق گستردۀ واکسین کووید۱۹ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۲۷ دسمبر (هفتم جدی) آغاز شد و سالمندان و کارکنان صحی نخستین کسانی خواهند بود که این واکسین را دریافت می‌کنند.

بریتانیا اولین کشور غربی بود به تاریخ دوم دسمبر رسماً واکسین کووید ۱۹ شرکت فایزر و بیو‌ان‌‌تک را تصویب و روند تطبیق آنرا به تاریخ هشتم دسمبر آغاز کرد. پس از آن ایالات متحده نیز به تاریخ ۱۱ دسمبر واکسین شرکت فایزر را تصویب به تاریخ ۱۴ دسمبر روند تطبیق آن را آغاز کرد.

اتحادیه اروپا با جمعیت حدود ۴۵۰ میلیون نفر، قرارداد خریداری دو میلیارد دوز واکسین کووید۱۹ را با شرکت‌های مختلف امضا کرده است.

تا کنون سه واکسین شرکت‌های فایزر-بیوان‌تک، مودرنا و آکسفورد-استرازینیکا نتایج امید‌بخش داشته اند.

اما این واکسین‌ها چه تفاوت‌هایی دارند و کدام‌یک بهتر است؟

در واکسین‌های شرکت‌های فایزر و مودرنا از تکنالوژی آر ان ای پیام رسان استفاده شده است، حالانکه در طراحی واکسین آکسفورد-استرازینیکا از روش شناخته شدۀ قدیمی استفاده کرده است که در آن یک ویروس بر ضرر سرماخوردگی (ادینوویروس) به گونه‌ای ویرایش جنتیکی می‌شود تا سیستم معافیتی بدن را در برابر کروناویروس تحریک کند و در نهایت معافیت به بار آرد.

از رهگذر موثریت، واکسین‌های فایزر و مودرنا با ۹۵ درصد اثربخشی، موثرترین واکسین‌ها خوانده شده اند، حالانکه واکسین آکسفورد-استرازینیکا بین ۶۲ تا ۹۰ درصد موثریت نشان داده است.

XS
SM
MD
LG