لینک های دسترسی

Breaking News

بوریل: احیای توافق هسته‌ای ایران' بسیار نزدیک' شده است


جوسپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا روز شنبه ۲۶ مارچ (ششم حمل) گفت که ایران و قدرت‌های جهان برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران "بسیار نزدیک" شده اند، توافقی که می تواند فعالیت هسته‌ای تهران را در ازای لغو تعزیرات علیه ایران محدود کند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بین المللی بیرون شد، اقدامی که موجب شد تا تهران نیز از تعهدات هسته‌ای خود تخطی کند.

یک سال پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران، مذاکرات برای احیای این توافق بین المللی در ویانا، پایتخت اتریش، از سر گرفته شد و از ۱۱ ماه به این سو ادامه دارد. اما امریکا به صورت غیر مستقیم در این مذاکرات دخیل است، زیرا پس از خروج از این توافق، واشنگتن عضویت خود را در این توافق بین المللی از دست داد.

با وجود پیش رفت در مذاکرات ویانا، روسیه در اوایل ماه مارچ مانع جدیدی را برای نهایی سازی این توافق ایجاد کرد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، به تاریخ پنجم مارچ ۲۰۲۲ میلادی به طور غیر منتظره خواهان تضمین کتبی از امریکا شد تا تعزیرات اقتصادی که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین بر مسکو وضع شده است، تجارت روسیه و ایران را متاثر نخواهد کرد.

سپس وزیر خارجهٔ روسیه به تاریخ ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) گفت که مسکو تضمین نوشتاری را از واشنگتن دریافت کرده است که بر اساس آن تعزیرات وضع شده بر روسیه به خاطر تهاجم نظامی بر اوکراین، بر تجارت این کشور با ایران منحیث بخشی از مذاکرات برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای ایران، تاثیر گذار نخواهد بود و افزود که این تضمین‌ها در متن توافقنامه هسته‌ای شامل است.

آقای بوریل در جریان سخنرانی یک کنفرانس بین المللی در دوحه،‌ پایتخت قطر، گفت :‌"حال ما به یک توافق بسیار نزدیک شده ایم و امیدوارم [این توافق] امکان پذیر شود. "

شماری از تحلیلگران گفته اند که شکست احیای توافق هسته‌ای ایران منطقه را با خطر جنگ مواجه می کند و یا اینکه موجب خواهد شد تا کشور‌های غربی تعزیرات شدید تری را علیه ایران وضع کند، اقدامی که می تواند سبب افزایش بیشتر قیمت تیل پس از جنگ اوکراین در جهان شود.

انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای اتحادیه اروپا یک روز قبل گفت که روز شنبه ۲۶ مارچ (ششم حمل) برای دیدار با مذاکره کننده ارشد ایران به تهران سفر خواهد کرد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ‌ ایران،‌ در هفتهٔ جاری گفت که اگر ایالات متحده عملگرا باشد، توافق هسته‌ای می تواند در مدت کوتاه نهایی شود.

اما مقام‌های ایالات متحده در مورد بررسی تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران اظهارات محتاطانه کرده اند.

امریکا به تاریخ ۲۲ مارچ (دوم حمل) گفت که حال مربوط به ایران است تا تصامیم دشوار را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بگیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، گفت:‌ " مسوولیت اتخاذ تصامیم بر عهده تهران است که ممکن است دشوار به نظر برسد." اما این مقام ارشد وزارت خارجه در مورد آنچه "تصامیم دشوار ایران" خواند، جزییاتی ارایه نکرد.

آقای پرایس افزود: " "این گونه توافق نه قریب الوقوع است و نه قطعی است. بنابراین، دقیقاً به همین دلیل است که در بخش بهتری از سال، ما برای هر یک از موارد احتمالی آماده شده ایم."

با وجود اظهارات مقام‌های اروپایی مبنی بر نزدیک شدن احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵،‌ هنوز هم مشکلات بر سر نهایی سازی این توافق وجود دارد. ایران از ایالات متحده خواسته است تا سپاه پاسداران ایران را از فهرست سازمان دهشت افگنی خارجی امریکا بیرون کند.

علاوه بر آن، تهران از واشنگتن خواسته است تا تضمین بدهد که در آینده از این توافق به طور یکجانبه بیرون نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG