لینک های دسترسی

Breaking News

یک مقام اروپا: اگر روسیه انتقال گاز را کاملاََ قطع کند، اتحادیهٔ اروپا برای آن آمادگی دارد


یکی از تاسیسات رسید و توزیع گاز در منطقهٔ لوبمین واقع در شمال شرق آلمان
یکی از تاسیسات رسید و توزیع گاز در منطقهٔ لوبمین واقع در شمال شرق آلمان

پایولو جنتيلونی، کمیشنر بخش اقتصاد اتحادیهٔ اروپا، روز شنبه سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) گفت که اگر روسیه انتقال گاز به آن اتحادیه را به صورت کامل قطع کند، در برابر چنین اقدام مسکو "به خوبی آمادگی" دارد.

جنتيلونی گفته است ظرفیت ذخیرهٔ گاز را دارد و در عین حال از طریق صرفه جویی می تواند در مقابل قطع کامل گاز روسیه، خود را آماده کند.

این مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا در حاشیهٔ یک نشست اقتصادی که توسط هوس امبروستی ( House - Ambrosetti ) سازماندهی شده است، به خبرنگاران گفت:‌ "ما آماده ایم تا در مقابل استفادهٔ افراطی روسیه که از گاز منحیث سلاح استفاده می کند، ایستادگی کنم."

او در ادامه گفت:‌ "ما از تصامیم پوتین هراس نداریم. ما از روس‌ها می خواهیم تا به قرارداد‌ها احترام بگذارند. اما اگر چنین نکنند، ما آمادهٔ واکنش استیم."

اظهارات این مقام اتحادیهٔ اروپا یک روز پس از آن بیان شد که شرکت دولتی گازپروم روسیه روز جمعه گفت که انتقال گاز از طریق لولهٔ گاز (Nord Stream ) که گاز مایع روسیه را به آلمان و فراتر از آن انتقال می دهد،‌ تا زمانیکه ترمیم کامل آن قطع باقی خواهد ماند. قرار بود که انتقال گاز از طریق این لوله پس از سه روز مراقب و ترمیم روز شنبه از سرگرفته شود.

مسکو به تصميم جی ۷ یا هفت اقتصاد بزرگ و صنعتی جهان واکنش داد،‌ کشورهایی که روز جمعه به سقف قیمت گاز روسیه توافق کردند.

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپایی، روز جمعه گفت "زمان آن فرا رسیده" تا سقف قیمت گاز وارداتی از روسیه را تعیین کرد و از موقف مشابه ماریو دراگی، صدراعظم ایتالیا، حمایت کرد.

کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، طیفی وسیعی تعزیرات اقتصادی را بر مسکو وضع کرد.

با وجود اظهارات جنتيلونی مبنی بر آمادگی در برابر قطع کامل گاز روسیه، اتحادیهٔ اروپا ترس دارد که مسکو احتمالاََ در یک اقدام تلافی جویانه در برابر تعزیرات اقتصادی غرب، انتقال گاز به اروپا را از سر نگیرد.

اگر انتقال گاز روسیه به اروپا متوقف شود،‌ این قاره با بحران کمبود انرژی مواجه خواهد شد و احتمالاََ این منطقه را با رکود اقتصادی رو به رو کند.

عرضه گاز از مسیر‌های عمدهٔ انتقال گاز به شمول بلاروس و اوکراین از چندین ماه به این سو به سمت اروپا متوقف شده است. روسیه اخیراََ انتقال گاز را از طریق لولهٔ (Nord Stream 1) که از زیر بحیرهٔ سیاه عبور می کند، نیز به دلیل مراقبت سالانه، توقف داده است.

در حال حاضر، اروپا بخشی اعظم گاز مورد نیاز خود را برای گرم ساختن خانه‌ها، تولید برق و مواد سوخت صنایع از خارج وارد می‌کند و روسیه قبل از تهاجم نظامی بر اوکراین، نزدیک به ۴۰ در صد انرژی مورد نیاز کشور‌های اروپایی را عرضه می کرد.

XS
SM
MD
LG